actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2007, 11:07
Sanne.Vosters Sanne.Vosters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Noorderwijk
Posts: 109
Jaarlijks 60.000 doden door uitlaatgas van scheepvaart

Amerikaanse vorsers van de universiteit van Delaware hebben berekend dat wereldwijd jaarlijks minstens 60.000 mensen sterven door de vuile uitlaatgassen van grote olietankers en containerschepen.

Behalve longkanker krijgen ze van de partikeltjes, uitgestoten door de zware scheepsmotoren, ook bronchitis en astma. De invloed van die immense vervuiling op zee heeft ook een groter effect op de klimaatverandering dan eerst werd aangenomen. De voornaamste getroffen gebieden zijn de dichtbewoonde continenten in West- Europa en Zuidoost-Azië.

De experts verwachten dat de schadelijke gevolgen over vijf jaar nog veertig procent groter zullen zijn. De walmen in volle oceaan geraken makkelijk honderden kilometers ver landinwaarts. De lucht boven de grote waterwegen is net zo verpest als die rond drukbereden autowegen.

De uitstoot vormt een dichte sluier die het zonlicht tempert en de temperatuur van de aarde doet dalen. In het jaar 2000 stootte de scheepvaart zo’n 800 miljoen ton CO2 uit, evenveel als het luchtverkeer, en nu al een derde meer.

10 november 2007, Gazet Van Antwerpen
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th November 2007, 14:55
jonas.de.ceulaer jonas.de.ceulaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herenthout
Posts: 94
Jaarlijks 60.000 doden? Wat een cijfer, zeg? Uit dit artikel blijkt toch maar weer dat we iets moeten doen aan de wereldwijde uitstoot van uitlaatgassen. Nu is het wel eens vanuit een ander standpunt bekeken, namelijk vanuit de scheepvaart i.p.v. de auto’s. Uit het artikel blijkt dat men de uitstoot van de scheepvaart steeds heeft onderschat. In de tekst staat “De invloed van die immense vervuiling op zee heeft ook een groter effect op de klimaatverandering dan eerst werd aangenomen.” Maar ja, hoe gaat men daarin ingrijpen? Het is weeral door de economie dat de druk op het milieu sterker wordt. Het is niet zo gemakkelijk om even te zeggen: “Vanaf vandaag geen scheepvaart meer”. Net hetzelfde als je zou zeggen: “Vanaf vandaag gaat iedereen te voet of met de fiets naar het werk, geen auto’s meer. Ik denk dat zoiets niet op veel steun zal mogen rekenen, ik denk zelfs dat er heel wat protest zou komen. Maar in de tekst staat wel een opmerkelijk feit namelijk “De experts verwachten dat de schadelijke gevolgen over vijf jaar nog veertig procent groter zullen zijn.” Er zou dus dringend ingegrepen moeten worden. Het opmerkelijkste feit vind ik dat de lucht boven de grote waterwegen net zo verpest blijkt te zijn als die rond drukbereden autowegen. Vervuiling zorgt gewoon voor slechte omstandigheden. Ik vind het verschrikkelijk dat mensen sterven omwille van het vele verkeer dat dan weer noodzakelijk is voor het leven van anderen, bijvoorbeeld het transport van voedingsmiddelen. Ik vrees er een beetje voor dat dit voor eeuwig een probleem zal blijven. Welke oplossing zou men kunnen vinden voor dit probleem?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th November 2007, 15:56
Levi De Rademaeker Levi De Rademaeker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Zandhoven
Posts: 58
Bwa

Jaarlijks 60.000 doden door uitlaatgas van scheepvaart is weer zo een groot getal op iets plakken. Het is niet gezond, maar ja, er zijn zoveel dingen die ongezond zijn, op de scheepsvaart vitten helpt ook niet. Roken is ook ongezond, mensen doen dit voor het plezier, op zo iets nuttig als scheepsvaart enz. gaan zeuren vind ik nogal dom. Zo'n dingen moet je aanpakken bij de bron, maar ik weet al lang niet meer waar je die moet gaan zoeken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.