|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Mars staakt reclame voor min 12-jarigen
Snoepfabriek Mars staakt reclame voor kinderen tot 12 jaar
Rotterdam, 5 febr. Snoepfabrikant Mars (Mars, Snickers, Bounty, Milky Way) stopt komend najaar met reclame voor kinderen jonger dan twaalf jaar. Met de maatregel reageert een van ’s werelds grootste snoepproducenten op kritiek dat hij medeveroorzaker zou zijn van het groeiend aantal gevallen van overgewicht bij kinderen. Mars heeft zijn beslissing vorige week in een brief kenbaar gemaakt aan de Europese Commissie, aldus een woordvoerder van Mars Nederland. Mars is het eerst grote snoepbedrijf dat geen reclame meer zal maken voor jonge kinderen. De Amerikanen gaan verder dan de Consumentenbond in Nederland. Deze organisatie zegt al jaren een verbod te willen op reclame voor kinderen, maar weigerde een leeftijdsgrens te noemen. De maatregel betekent dat Mars stopt met marketing gericht op jonge kinderen via onder meer internet, sms, jeugdbladen en in de winkel. In veel landen heeft het bedrijf producten specifiek voor jonge kinderen. Het concern had al een richtlijn om niet te adverteren voor kinderen onder de zes jaar. Volgens de woordvoerder is het besluit het gevolg van toenemende ongerustheid van ouders en diverse organisaties. Sommige studies wijzen op het verband tussen advertenties en overgewicht bij kinderen. In Nederland is 40 procent van de bevolking tussen 16 en 65 jaar te zwaar. Ze hebben een body mass index (BMI, het gewicht van een persoon gedeeld door het kwadraat van diens lengte) van meer dan 25. De Gezondheidsraad acht een BMI van 18,5 tot 25 ideaal. Eén op de vijf meisjes tot twaalf jaar is te dik en één op de zeven jongens. Ernstig overgewicht (obesitas, een BMI van 30 of hoger) kan hart- en vaatziekten en diabetes veroorzaken. Mars is een familiebedrijf dat afgelopen boekjaar een omzet had van 65 miljard dollar (50,2 miljard euro), waarvan de helft uit snoep. Het bedrijf maakt ook diervoeding (Kitekat, Whiskas), sauzen en rijst (Uncle Ben’s). In Nederland werken voor Mars in Oud-Beijerland en Veghel 1.350 medewerkers. NRC, 5 februari 2007
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
|||
|
|||
Ik vind dit iets te overdreven! Ik kan mij eigenlijk geen enkele reclame herinneren van Mars. Ergens is het wel een goede zaak, maar dan moet men het efficiënt aanpakken en elk snoepbedrijf hetzelfde opleggen.
Toch nog even over het BMI! Dit is eigenlijk niet echt correct om hierop af te gaan, omdat de BMI namelijk geen rekening houdt met het vetpercentage van de persoon in kwestie. Zoals de meeste wel weten, wegen spieren veel meer dan vet. Dus bepaalde personen zullen een te hoge BMI hebben, maar geen overgewicht hebben. Dit zien we vaak bij sporters! |
#3
|
||||
|
||||
Ho maar!
Het gaat niet enkel om snoepgiganten! Steeds meer bedrijven dingen naar de voorkeur van steeds jongere kinderen!
Waar is die maatregel die indertijd werd genomen, waarin men stelde dat geen reclame mocht worden gevoerd tussen kinderprogramma's?
__________________
De basiswetten van de wereldpolitiek: 1. Als de olifanten vechten, wordt het gras vertrappeld. 2. Zij die het hardst roepen, hoort men het eerst. 3. Eigen kind, schoon kind. |
#4
|
||||
|
||||
Citaat:
Diegene die een te hoog BMI hebben als gevolg van spieren zullen wel weten dat zij niet bedoeld worden hé. Diegene bij wie het BMI door 'echt' overgewicht te hoog is zullen óók wel weten dat het BMI bij hen wel degelijk een goede indicator is.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
#5
|
||||
|
||||
Citaat:
Volgens mij bestaat die nog maar die geldt niet voor mediamaatschappijen die gevestigd zijn in het buitenland. Zo meen ik mij te herinneren dat VT4 (dat gebaseerd is in Groot-Britannië) wel reclame kan uitzenden tijdens kinderprogramma's en VTM niet.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.' -- Mark Twain |
#6
|
||||
|
||||
Citaat:
Als dat waar is zijn ze wel slecht bezig.. Logisch zou zijn dat de maatregel geldt voor al wat hier wordt uitgezonden/ontvangen, maar dan is maar de vraag wat we doen met buitenlandse zenders die hier kunnen ontvangen worden. Soit. Ik vind reclame voor kinderen sowieso onkies, en als deze reclame wordt gemaakt voor producten die de gezondheid van het kind zouden kunnen schaden is hij al helemaal onverantwoord.
__________________
De basiswetten van de wereldpolitiek: 1. Als de olifanten vechten, wordt het gras vertrappeld. 2. Zij die het hardst roepen, hoort men het eerst. 3. Eigen kind, schoon kind. |
#7
|
||||
|
||||
Citaat:
Ik vind niet meteen alles terug wat ik zoek maar hier staat toch *iets*: http://www.bop.vgc.be/tijdschriften...061201/wie.html In Vlaanderen zegt de wet dat de televisie geen reclame mag uitzenden vijf minuten voor en na een kinderprogramma. Maar in andere landen mocht dat wel. En dat vonden de televisiezenders niet eerlijk. Want reclamemakers betalen aan de zenders veel geld voor hun boodschappen. Daarom moeten er wetten worden gemaakt die voor alle landen van de EU dezelfde zijn. De Vlaamse regel van vijf minuten zal worden geschrapt, beloofde de minister. Als de wetten definitief worden goedgekeurd, zal er dus ook op de Vlaamse televisie tijdens kinderprogramma's reclame mogen komen. Aangezien media een Vlaamse bevoegdheid is, geldt dit enkel voor Vlaanderen hoewel ik er niet aan twijfel dat er in Wallonië soortgelijke maatregelen van toepassing zijn. Als je googlet vind je een aantal Nederlandse websites die ongeveer hetzelfde zeggen dus ik veronderstel dat ook onze noorderburen vergelijkbare wetten hadden. Hadden, welteverstaan, want het lijkt erop dat ze afgeschaft zijn nu. Jammer dat er in het artikel geen datum staat.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.' -- Mark Twain |
#8
|
||||
|
||||
Mooi opgezocht, dan weten we toch al meer waar het op staat.
Citaat:
Dat is dan één van de spijtige nadelen van de Europese overkoepeling; dat fundamenteel juiste maatregelen erdoor worden teruggefloten. Misschien is het derhalve een idee voor onze europarlementsleden om deze wet (nu ja decreet) erdoor te krijgen in Europa..
__________________
De basiswetten van de wereldpolitiek: 1. Als de olifanten vechten, wordt het gras vertrappeld. 2. Zij die het hardst roepen, hoort men het eerst. 3. Eigen kind, schoon kind. |