![]() |
|
Bekijk Resultaten Peiling: Ging de RTBF te ver met zijn nep-uitzending over Vlaamse onafhankelijkheid? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
21 | 50.00% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
21 | 50.00% |
Stemmers: 42. U mag niet stemmen in deze peiling |
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Ik vond dat rtbf op sommige vlakken misschien wel te ver is gegaan met deze uitzending, maar ik vind ook dat ze de Belgische politiekers eens goed hebben wakker geschud. En in die zin vind ik dat ze niet te ver zijn gegaan.
Ze hebben een manier gevonden om vele gewone mensen te laten nadenken over wat zou kunnen gebeuren en ook te laten nadenken over wat een federaal Belgïe eigenlijk betekent. |
|
||||
|
||||
Dat het een staatszender was, is misschien wel een punt dat kan pleiten voor het veroordelen van deze stunt. Anderzijds blijf ik erbij dat ik het toch wel grappig vind en dat dat misschien wel de beste manier is om een heikel punt als dit onder de aandacht te brengen.
Wat ik uit de beschrijving van de beelden kan afleiden is dat het echt wel sterk overdreven was, dus zie ik niet echt waar al de fuss om draait. Moest dit op één april gedaan zijn, had er niemand naar gekraaid...
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
|
||||
|
||||
Het was geen 1 april verdorie. Op het werk gingen de gsm's van de franstaligen als zot op een bepaald ogenblik, veel zware emoties hoor. En ineens blijkt het een grap te zijn...Der is daar nie veel gelachen. Was jij bij 'een Waal' toen dit gebeurde? Grappig se, what's all the fuss about zeggen ze dan. "Oui, c'est vrai ils l'ont dit sur la RTBF, le parlement Flamand a tiré un coup et le roi a fuit le pays".
Wat als morgen het leger een coup pleegt en het parlement bezet? Maar for real, en rtbf wil met een scoop komen. lmfao er gaan er niet veel hun redactie geloven. Hun credibility-level is gezakt tot zero. Een zgn staatsgreep, jawel 'coup d'état', op de constitutionele federale monarchie België uitroepen als breaking news is als een bomalarm over een heel land. Natuurlijk dat de internationale pers metéén op zoiets springt, dat is een revolutie he menne man, dat is geen kouwe k*k om zoiets als voor waar te gaan verkondigen, nogmaals, als staatszender van dat land. 9/11 - oh it must be a joke - no it's for real, I saw the 2nd plane crash into the 2nd tower live on tv - probably a prank dutroux ontsnapt - No way dat die ontsnapt - heb het op de rtbf gehoord - ah ja, ma da is weer een grap hè |
|
||||
|
||||
En de aap komt uit de mouw:
Di Rupo: "RTBF-reportage leidde tot sterke bewustwording" De controversiële uitzending van de RTBF over het uiteenvallen van België heeft tot "een sterke bewustwording" geleid en aangetoond "hoever een en ander kan gaan als dergelijke scenario's, die ook door het Vlaams Belang worden naar voren geschoven, de bovenhand halen". Dat zegt PS-voorzitter Elio Di Rupo zaterdag in een gesprek met Le Soir. Di Rupo vreest dat de communautaire eisen van het kartel CD&V-N-VA op termijn zullen leiden tot een splitsing van het land. Di Rupo ziet de RTBF-uitzending als "een opportuniteit. Voor de Franstaligen en voor de stabiliteit van het land". De PS-voorzitter haalt ook uit naar Vlaams minister-president Yves Leterme, die "extreem reageert tegenover de PS". Di Rupo blijft Leterme evenwel als een gesprekspartner beschouwen. Di Rupo nodigt alvast de collega-voorzitters van de andere Franstalige partijen uit om nog voor Kerstmis rond de tafel te zitten om "zich te verenigen tegenover de Vlaamse eisen". (belga/hln) Wat was dat weer van 'politiek getinte boodschap'? Laatst aangepast door Wouter : 16th December 2006 om 11:51. |
|
||||
|
||||
Nee, ik was niet bij een Waal toen het uitgezonden werd.
Misschien heb je wel gelijk. Niet iedereen heeft genoeg gezond verstand om te beseffen dat zoiets niet ineens uit de lucht kan komen vallen en velen zullen de overdrijvingen ook niet in vraag stellen. Niet iedereen heeft evenveel relativeringsvermogen...
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
|
||||
|
||||
Tuurlijk, de fout ligt bij de mensen die zoiets als voor waar aannemen, zogezegd geen gezond verstand hebben en over niet zoveel relativeringsvermogen beschikken
![]() Wat was de eerste reactie van 7 op de 10 vlamingen op Dutroux' ontsnapping? "No way dat is een grap." Realiteit kan de verbeelding te boven gaan soms, no matter what je relativeringsvermogen is |
|
||||
|
||||
Citaat:
Was er voor de beruchte uitzending ook al maar ergens sprake geweest van een eventuele onafhankelijkheid van Vlaanderen? Iets in de media over gehoord/gelezen? Ik niet in ieder geval... Kan zo'n onafhankelijkheidsverklaring (in een Westers land als het onze) zomaar uit de lucht komen vallen zonder dat er daarvoor ook maar iets over uitgelekt is? Ik dacht het niet. Je kan je druk maken over het feit dat het een staatzender was die het uitgezonden heeft en daardoor idd haar credibility verliest, maar dat je je druk maakt over de inhoud getuigt in mijn ogen van een gebrek aan relativeringsvermogen. De Walen hebben redenen om zich zorgen te maken moest er ooit een onafhankelijkheid komen, op deze manier wordt de blindstemmende NVA- en VB-stemmer even met zijn neus in de eventuele gevolgen van zijn stemgedrag gewreven. Noem het een sensibiliseringscampagne zo je wil. Die moeten ophef veroorzaken.
|
||||
|
||||
Citaat:
So? Breaking news heeft een definitie. Kijk eens op CNN website wat 'breaking news' wil zeggen. De gebouwen in de wetstraat hebben wandelgangen en lobby's waar dingen worden voorbereid waarvan je niets in het nieuws zult te horen krijgen, maar van vandaag op morgen wel goedgekeurd worden door de organen en in het staatsblad verschijnen. Hidden agenda moet hidden blijven bij voorkeur, tot je alle registers opengooit natuurlijk en de hidden agenda in werking stelt. Was er in Thailand enkele maanden geleden iemand die de militaire coup zag aankomen? Ja ze hebben er al veel gehad daar, maar deze kwam ook redelijk out of the blue, was niet veel rook aan voorafgegeaan aan dat vuurtje. Enkelingen hadden een nat gevoel, maar niemand had gedacht dat het nog eens ging gebeuren. Citaat:
Leer uw geschiedenis jongen. Vanuit het politieke hart van een land kan het heel rap gaan. Zonder dat er iets over uitlekt? Er was toch breaking news.. Citaat:
Elke journalistenvereniging van het land maakt er zich druk in, ze zijn er niet over te spreken. Dat zijn amateurs ofzo dan, zonder relativeringsvermogen? Als het over media, verantwoordelijke verslaggeving, geloofwaardigheid, redactionele onafhankelijk en politiek getinte boodschappen gaat, hebben die bij mij iets meer credit en professionaliteit op zak om er zich druk in te maken dan een studentje van kesgeschiet. Newsflash: misschien moet je dit geheel niet als een grap zien maar als iets heel au sérieux dat past binnen de tactiek van bepaalde franstalige politici/partijen? Media is geen grap, politiek ook niet. 'De schuld van de mensen zelf'. lmfao. Als 'Man bijt hond' ineens onderbroken wordt voor een extra journaal met Jan Becaus als anker, dezelfde man die je elke dag feiten voor de neus legt waarvan je vanuit gaat dat ze waar zijn, dan geloof je dat in eerste instantie. Citaat:
Dus een politieke sensibiliseringsactie gevoerd door de redactie van een staatsomroep moet kunnen? Di Rupo is er nu al de vruchten van aan het plukken (bekijk 2 posts down) You're a long way from home kid. ![]() |
|
||||
|
||||
Citaat:
Sensibiliseringscampagne... maar tot wat dan wel? Vandaag roept Di Rupo op tot een Waals front tegen 'de Vlaamse eisen' (soi-disant 'los' van de uitzending van woensdagavond) en is aan Vlaamse kant alleen het VB wild enthousiast over 'de gedurfde aanpak'... M.i. leidt heel dit gedoe alleen maar tot een verscherping van de standpunten en komt 'een' oplossing geen stap dichterbij. Integendeel: een volgehouden franstalig 'njet' tegen een volgende fase in de staatshervorming - want, zo stelde de uitzending, de Vlamingen gebruiken de staatshervorming enkel als excuus om hun separatistische doelen heimelijk te verwezenlijken - brengt de eenheid van het land veel meer in gevaar dan een 'opener' houding waarin meer wordt gedaan dan alleen maar geschoten op al wat nog maar ruikt naar pragmatische bevoegdheids(her)verdeling...