|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Bedrieglijke reclamepraktijken...
Eén op vijf reclameboodschappen is misleidend
Eén op vijf reclameboodschappen geeft foutieve informatie en zeven op tien wetenschappelijk geïnspireerde reclames zijn misleidend. De boodschappen creëren meestal een verkeerde wetenschappelijke indruk van het product, laten informatie weg of geven een misleidende voorstelling van de werking ervan. Dat blijkt uit het onderzoek van licentiate communicatiewetenschappen aan de VUB Martine Taelman. Voor haar eindverhandeling analyseerde Taelman tussen 12 januari en 7 maart 2004 282 reclameboodschappen. Daarvan kwamen er 55 uit tijdschriften (Dag Allemaal, Flair, Knack, P-Magazine, Humo, Weekend Knack, Libelle en Joepie), 227 boodschappen waren tv-spots (Vitaya, Kanaal 2, VTM en VT4). In 165 boodschappen of 58 procent zaten wetenschappelijke verwijzingen -gemiddeld drie per spot. Eenentwintig procent van de wetenschappelijke reclames ging over voedingsmiddelen, 16 procent over was- en schoonmaakproducten, 38 procent over welnessproducten en 24 procent over geneesmiddelen. Een aantal reclames gaf foutieve informatie, al dan niet in combinatie met correcte of misleidende wetenschap. "Zo vertelde een reclamespot voor waskrachtversterker dat het product 'actieve zuurstof' bevat die vlekken verwijdert. Wat de commercial er niet bij zei, is dat het product wél een bepaald percentage zuurstofbleekmiddel bevat dat het niet geschikt maakt voor stoffen als wol of zijde", schrijft Taelman. Verder blijkt uit de studie dat sommige reclameboodschappen informatie bevatten waar nooit wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is. "Zo is het nooit bewezen dat een mondspray snurken kan tegengaan omdat het lypozomen bevat die weefseltrillingen tegengaan. Bovendien worden die lypozomen er volgens wetenschappers louter als verkoopsargument bijgehaald, omdat die niks zeggen over het middel." Taelman stelde ook vast dat sommige beweringen van reclameboodschappen op zich niet fout zijn, maar wel de getoonde illustratie. "In een advertentie voor een zuivelproduct wordt gezegd dat het rijk is aan vitamine D en dat die vitamine helpt om calcium vast te hechten aan de beenderen. Dat klopt, maar de voorwaarde is wel dat ze samen met andere vitamines opgenomen wordt. Een verkeerde voorstelling van de feiten dus", besluit Taelman. (belga) Weblog HLN, 16/11/04 15u40
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
||||
|
||||
Ik had het gisteren ook al gelezen op de site van het laatste nieuws.
Het verbaasde me eigenlijk niet zo veel. Reclame dient om mensen aan te lokken dat product te kopen he, dus hoe meer aanlokkelijke eigenschappen dat product heeft, hoe sneller de mensen het zullen kopen. Om dit allemaal zo mooi mogelijk te zeggen zal er hier en daar wel eens een draai aan gegeven worden. Ik vraag me dan alleen af: moeten die reclameboodschappen VOORDAT ze uitgezonden op gepubliceerd worden, niet eerst gecontroleerd worden?
__________________
doe je mond maar open als je zeker weet dat wat je wil zeggen mooier is dan de stilte |
#3
|
||||
|
||||
Idd.. ik dacht altijd dat reclame streng gecontroleerd werd op fouten.. Foute interpretaties van de kijkers of lezers tot daar toe.. maar echte fouten of leugens in reclame, dacht ik dat verboden was??? Hoe zit dat nu??
__________________
Beter een beetje raar dan doodnormaal |
#4
|
||||
|
||||
Ik heb de vorige twee jaar marketing in de KDG gedaan en in het middelbaar Public Relations. En ja, foutieve en misleidende reclame is strafbaar. Er worden dan ook technieken aangeleerd die niet strafbaar zijn, maar even misleidend zonder dat je het weet! Reclame is een schandalig wereldje vind ik, maar echt goed doordacht! Al die psychologie dat er achter schuilt...
Ik vind het best interessant
__________________
|
#5
|
|||
|
|||
undefined
Dat reclame niet altijd eelijk is, dat zal iedereen al wel ondervonden hebben. Want "Bonux" wast waarshijnlijk even wit dan "dash" en het appelsiensap van "minute maid" en "appelsientje" zal ook wel niet veel van elkaar verschillen. Uiteraard probeert iedereen zijn product als hèt beste te verkopen en geeft men daarom alleen de positieve kanten, maar effectief foute informatie geven is regelrecht bedrog! Volgens mij zou men inderdaad eerst alle reclame moeten controleren vooraleer ze gepubliceerd wordt. |
#6
|
||||
|
||||
Citaat:
Nu zeg jij daar iets he! Er is iets dat ik mij al lang afvraag Laat Minute maid zo maar toe in een reclamespot dat Appelsientje mag zeggen dat zijn product beter is?? of hoe zit dat eigenlijk ??? Btw: producten van den aldi of nr1 vind ik soms zelfs even goe, dus waarom dan dure merkproducten kopen???
__________________
doe je mond maar open als je zeker weet dat wat je wil zeggen mooier is dan de stilte |
#7
|
||||
|
||||
Men heeft ooit een wet gehad dat men geen vergelijkende reclame mag maken! Maar deze wet is nog niet zolang geleden afgeschaft. Dus de reclame van Minute maid en appelsientje is volledige legaal. Hoe minute maid daarop zal reageren weet niemand. Laten ze dit gewoon aan hen voorbij gaan en verlagen ze zich niet tot zo'n niveau of reageren ze ook met zo'n reclamespot! We zullen het binnenkort wel ongeveer gaan weten!
__________________
|
#8
|
|||
|
|||
Kijk hier maar eens rond... staan wel leuke dingen tussen hoor...
http://www.kicken.com/commercials/ |
#9
|
|||
|
|||
ja, daar staan best wel goeie spotjes op! Daarstraks gezien tijdens Economie!
|