actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Frans in de kleuterklas:
Moet kunnen 65 65.00%
Moet niet kunnen 35 35.00%
Stemmers: 100. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 30th October 2006, 17:31
Nele B. Nele B. is offline
Nele

Frans in de kleuterklas.

Als kind ben je snel weg met nieuwe dingen. Waarom de Franse taal hen dan niet direct eigen maken. Ik vond het moeilijk in het vijfde leerjaar, nog nooit een woord Frans gehoord en plots moest ik heb beginnen spreken. Het is een zware overgang voor sommige kinderen. En het is ook moeilijk om de taal eigen te maken. Maar als men van kinds af de taal geleerd krijgt kan men die beter eigen maken.
Met citaat antwoorden
Oud 4th December 2006, 11:27
Ann Van der Flaas Ann Van der Flaas is offline
Registered User

En toch...

En toch... ik blijf voorstander van Frans in de kleuterklasjes, er zijn geen toetsen en testen voor de kleuters, dus er staat geen druk op... maar ze kunnen veel leren.
Ik ben ook voorstander van lessen in het Frans geven in het lager onderwijs. Waarom ook niet?
Als de Walen op die manier Nederlands kunnen leren, waarom wij dan geen Frans?
Met citaat antwoorden
Oud 5th October 2007, 11:42
marliessomers marliessomers is offline
Registered User

Ik ben tegen. Ik vind dat een kleuter in de kleuterklas vooral nog moet kunnen spelen en niet leren. Laat de kleuter eerste het AN onder de knie krijgen.
Ik denk dat je het Frans al in de kleuterklas gaat aanleren dat hij/ zij de twee talen gaat verwaren.
Met citaat antwoorden
Oud 5th October 2007, 13:59
BertDierickx1BASO's Avatar
BertDierickx1BASO BertDierickx1BASO is offline
Registered User

Ik ben tegen. Als kind in de kleuterklas moet je je uitleven, spelletjes spelen, knutselen, vriendjes maken, enzovoort. Ik ben er wel voor als Frans vanaf het 3de of 4de leerjaar wordt aangeleerd en niet vanaf het 5de. De kleuterklas is echt wel vroeg. De kinderen dan al zoiets aanleren zou voor latere problemen zorgen. Zoals hier al is vermeld => verwarring. En ik denk dat de kinderen op die leeftijd er echt nog niet mee bezig zijn, ze zijn dan volop bezig met het leren van correct Nederlands. Dus laat die Franse taal maar voor op latere leeftijd .
Met citaat antwoorden
Oud 5th October 2007, 14:16
Hanne VG Hanne VG is offline
Registered User

Ik ben voor. Ik denk dat het heel nuttig is om kleuters ook al Frans te leren.
Als kleuter leer je immers veel sneller een nieuwe taal. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat er op de kleutertjes al heel veel druk gelegd word. Maar al spelende een nieuwe taal leren lijkt me een schitterend initiatief. Men kan ze misschien Franse liedjes leren.
Met citaat antwoorden
Oud 5th October 2007, 17:33
Sanne.Vosters Sanne.Vosters is offline
Registered User

Ik vind dat frans in de kleuterklas moet kunnen. Ik vind dat wel een goed idee dat kleuters frans kunnen leren op het school. Ze kunnen zelf hun eigen taal nederlands misschien nog niet vlot. Maar ik vind wel als je van jongsaf aan iets leert, dan gaat dit veel makkelijker. Ik ken een kind dat nu 7 jaar is, en zij kan al vlot nederlands, frans en duits spreken. Ik vind dat echt prachtig dat ze dat al kan. Ik heb opgemerkt dat ze dat ook leuk vind, want ze krijgt ook zo veel complimentjes van "amaai, jij kan al goed duits spreken!" Ze moeten nu niet heel veel druk op het kind gaan leggen, maar als ze nu en dan is zeggen van : "Bonjour... Au revoir".
Ik vind ook dat drie jaar spelen en knutselen te lang is voor een kleuter, dat wordt ook wat saai. Natuurlijk moeten kleuters zich ook nog wel uitleven, maar een paar uurtjes op de week frans zal geen verschil maken. En het is alleen maar positiever voor als je in het vijfde en zesde leerjaar frans krijgt, dan heb je al wat achtergrondkennis.
Met citaat antwoorden
Oud 5th October 2007, 18:32
jonas.de.ceulaer jonas.de.ceulaer is offline
Registered User

Ik ben ervan overtuigd dat Frans in de kleuterklas moet kunnen. Ik denk dan vooral aan het feit dat je in België Nederlandstaligen, Duitstaligen en Franstaligen hebt. Het is dus zeker niet slecht dat je een woordje Frans spreekt. Hoe zit dat dan in de kleuterklas? Sommigen zullen denken dat dit misschien wat vroeg is, maar toch. Kleuters zijn leergierig en op die leeftijd staan ze voor alles open. Het klinkt misschien vreemd, maar hier bij ons is er het gezegde: "des te vroeger des te beter". Kortom des te vroeger je Frans begint te leren, des te beter je de taal zal beheersen. Ik ben van mening dat, wanneer kleuters van jongs af aan in contact worden gebracht met Frans, het een groot voordeel is. Bovendien hebben ze op die manier veel ervaring met Frans en dat biedt mooie voortuitzichten. De kleuters zullen nogal trots zijn wanneer ze tegen hun ouders kunnen zeggen van: "Kijk, ik ken al wat Frans". Niet alleen de kleuters zelf zullen trots zijn, maar ook hun ouders. De kleuters zullen het op die manier zelfs gemakkelijker hebben in het lager en het secundair onderwijs, denk ik.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:53.