|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
Arafat - De dunne lijn tussen leven en dood...
Bron : Vrtnieuws.net
Do. 04/11, 11.50u : Citaat:
Do. 04/11, 17.39u : Citaat:
Do. 04/11, 17.56u : Citaat:
Ik, en met mij nog vele andere mensen denk ik, zit met nog een boel vragen rond het al dan niet overlijden van Arafat. Kan iemand mij bijvoorbeeld vertellen wat de man juist heeft? Virus? Leukemie? Zit er meer achter? Wat is er rol van de Mossad in dit verhaal? Wie gaat Arafat moeten vervangen? Ik verwacht dat we de komende dagen heel wat antwoorden gaan krijgen op deze zaken, maar sommige dingen zullen we nooit weten.
|
||||
|
||||
Re: Arafat - De dunne lijn tussen leven en dood...
Citaat:
Wow wow wow, laat de tinfoil hat-conspiracies best achterwege tenzij dat er enig concreet bewijs opduikt dat het tegendeel bewijst. Nu ja, Arafat is voor sommigen part of the problem en voor nog andere part of the solution. Ik weet het zelf ook niet, ik denk wel dat het misschien eens tijd gaat worden dat er een nieuwe generatie opstaat die het tij kan keren. |
|
||||
|
||||
Go kenny go
Onze Kenny kan het weer nie laten
Citaat:
Qué? Het is toch al sinds jaar en dag publiek geheim dat de Mossad op Arafat jaagt! Citaat:
Citaat:
Laatst aangepast door Marie : 4th November 2004 om 22:01. |
|
||||
|
||||
Citaat:
Ik heb de voorbije dagen in Leuven doorgebracht dus ik heb nog wat in te halen. :P Citaat:
En wat staat er dan op die webpage dat je doet vermoeden dat de Mossad achter Arafat's dood (nu ja...) zit? Het enige dat ik daar kan lezen is dat Mossad jaagt op HAMAS-leden. Da's niet echt een verrassing... En ja, natuurlijk houdt Mossad haar oog op Arafat, da's nogal logisch. Maar om nu te zeggen dat ze ervoor gezorgd hebben dat hij in coma ligt en dreigt te sterven, gaat toch net iets te ver. Trouwens, als de Israeli's Arafat echt dood zouden willen, dan was dat al lang gebeurt. Citaat:
Ook daar zie ik niet echt iets dat van belang is buiten dan dat de Mossad haar werk goed doet. Vandaar dus... ;-) |
|
||||
|
||||
Kenny, what would Ido without ya?!
Citaat:
True, maar het zou niet staan dat Israël zoiets publiekelijk doet (Hoewel, wanneer was het ook weer dat het israëlisch leger o.l.v. Sharon het hoofdkwartier van Arafat in Ramallah zwaar aanviel?). En daarbij kenny, als de mossad er iets mee te maken heeft, dan gaan ze dat denk ik niet meteen vol enthousiasme aan de rest van de wereld meedelen den, lijkt me dus ook nogal moeilijk om daar bewijzen van te vinden. Maar misschien moet ik mij hier eerder afvragen hoe het nu verder zal moeten i.p.v. wie hier achter kan zitten. Maar Ik zou er niet van schrikken moest iemand hem het hoekje 'omgeduwd' hebben. Terug komt hij in ieder geval niet... Vast staat wel dat er barre tijden gaan aanbreken voor de palestijnen. Ze zijn hun leider kwijt en ze zullen nooit meer iemand met zoveel privileges en macht (hoewel zijn populariteit de laatste jaren afnam, blijft Arafat het symbool van de PLO)heeft om hun naar een eigen staat te leiden. Of dat nu een slecht is voor de wereld is een andere zaak. Zou een nieuwe palestijnse president een nieuw licht kunnen werpen op onderhanelingen of gaat het bloedvergieten door? Ik vrees toch voor dat tweede...
|
|||
|
|||
Arafat is dood
CAIRO - Yasser Arafat, de leider van de Palestijnse autoriteiten is dood. Het overlijden van Arafat werd vanmorgen vroeg tijdens een persconferentie in Ramallah bevestigd door Tayeb Abdelrahim, een van Arafats naaste medewerkers. Hij wordt morgen in Ramallah begraven, na een begrafenisplechtigheid in de Egyptische hoofdstad Kairo. Ook het militaire hospitaal in de Parijse voorstad Clamart, waar Arafat werd verpleegd, heeft zijn dood vanmorgen bevestigd. Generaal-geneesheer Christian Estripeau, verantwoordelijk voor de communicatie van de medische dienst van het Franse leger, deelde mee dat Yasser Arafat donderdag om 2.30 uur is overleden. Arafat kampte met een bloedziekte. Eerder deze week werd gemeld dat de Palestijnse leider in een diep coma was geraakt en dat hij een hersenbloeding had gekregen. Zijn nieren en lever werkten al langer niet meer. De begrafenisplechtigheid van Yasser Arafat vindt morgen plaats in de Faycal-moskee in Kairo, de geboortestad van Arafat. Zijn stoffelijke overschot wordt daarna in een militaire helikopter naar Ramallah overgebracht, waar Arafat zal begraven worden in zijn hoofdkwartier. Dat heeft Nabil Abu Rudeina, belangrijkste raadgever van het hoofd van de Palestijnse Autoriteit, vanmorgen gezegd. In het Muqata-hoofdkwartier in Ramallah, op de bezette Westelijke Jordaanoever, leefde de Palestijnse leider de laatste drie jaren van zijn leven als een soort gevangene. Alleen voor medische verzorging mocht de doodzieke president enkele weken geleden zijn verblijfplaats verlaten. Rouwperiode PLO-leider Yasser Abed Rabbo heeft veertig dagen van rouw afgekondigd. Commerciële instellingen blijven drie dagen dicht, terwijl openbare instellingen hun deuren voor een week sluiten. De vlaggen hangen halfstok en alle festivals zijn afgelast. In de Palestijnse gebieden zond de Palestijnse televisie koranverzen uit. In een reactie op het overlijden heeft het Israëlische leger de Westelijke Jordaanoever afgesloten, uit angst voor aanslagen. De afsluiting houdt in dat Palestijnen uit de Westoever met geldige werkpassen Israël voor onbepaalde tijd niet binnen mogen. Bron: De Standaard, 11/11/2004 - afp, nos - kld |
|
|||
|
|||
Pas toen ik die kist op tv zag geloofde ik eigenlijk pas helemaal dat ie dood was. Want ik denk dat je niet meer op 1 hand kan tellen hoeveel keer die man eigenlijk dood is verklaard door verschillende organisaties. Iets voor Guiness book of records denk ik. No offense of course en alle respect naar Arafat en zijn aanhangers, familie, ...
|
|
||||
|
||||
Ik hoop alleen dat de gevolgen van zijn dood niet te veel uit de hand lopen! Wie wordt zijn nieuwe opvolger? Zullen er geen rellen uitbreken of complete chaos optreden onder de bevolking en in het bestuur? Hout vasthouden denk ik!!
|
|
||||
|
||||
Arafat: In Memoriam...
Bij de dood van Arafat
Misschien was het Arafat zelf wel die vorige maand in het Egyptische blad al-Ahram de beste opsomming van zijn verdiensten gaf. ,,We hebben de Palestijnse zaak tot het grootste probleem in de wereld gemaakt. Kijk naar de uitspraak in Den Haag over de muur: 130 landen steunden ons in de Verenigde Naties. 107 jaar na het congres in Bazel (de grondleggende vergadering van het zionisme, red.), negentig jaar na het Sykes-Picot-akkoord (de opdeling van het Midden-Oosten tussen Londen en Parijs, red.), is Israël er niet in geslaagd ons van de kaart te vegen. We zitten nu hier en confronteren ze in Palestina. We zijn geen Indianen.'' Jasser Arafats verdienste is inderdaad dat hij de Palestijnse zaak tot een van de centrale thema's in de wereldpolitiek wist te maken. Hij heeft daarbij geen middel geschuwd, of het nu de spectaculaire kapingen van de jaren zeventig waren of de strijd in en vanuit Jordanië, Libanon en de bezette Palestijnse gebieden. Hij was in de ogen van velen een terrorist, in de ogen van minstens zovelen een vrijheidsstrijder. De gewapende strijd heeft hij nooit echt vaarwel gezegd. Ook niet toen hij voor het vredespad koos en daarvoor in 1994 de Nobelprijs kreeg -al valt het mislukken van die vredesweg niet alleen hem te verwijten. Arafat was een sober levende man die zijn regime met corruptie instandhield en die loyaliteiten kocht. Hij was een meester in het verdeel-en-heersbeleid, die geen macht onder zich, laat staan naast zich duldde. Arafat wás de Palestijnse strijd, de vader van de natie, die er in een cruciale fase niet in slaagde over zijn eigen schaduw heen te springen. Zo erkende hij Israël, maar haalde dat onderuit door de terugkeer van miljoenen Palestijnse vluchtelingen naar de Joodse staat te blijven eisen. In die zin biedt zijn dood ook nieuwe kansen. De instituten die onder Arafat alleen in naam bestonden, hebben de afgelopen week veerkracht getoond en bieden de Palestijnen wellicht het meest democratische systeem in de Arabische wereld. Of een nieuw leiderschap uiteindelijk over het gezag en de durf beschikt historische beslissingen te nemen, moet nog blijken. Net zo goed als valt te betwijfelen of de Israëlische regering de wijsheid en de durf heeft die historische stap te zetten. Arafats dood biedt kansen, maar er is weinig reden tot optimisme. Trouw, 12-11-2004