actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th May 2018, 11:41
Silke.H*oyberghs Silke.H*oyberghs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Dessel
Posts: 46
Veilig in het verkeer: dankzij virtual reality zullen kinderen gevaarlijke situaties

Theorie en praktijk, een wereld van verschil. Ook in het verkeer. Maar hoe leer je jonge fietsers efficiënt de praktijk zonder ze in gevaar te brengen? Aan de Universiteit Gent zien ze veel potentieel in verkeerssimulaties in virtual reality.

Kinderen zijn een onbeschreven blad. Dat zorgt ervoor dat ze open naar de wereld kijken. Tegelijkertijd maakt hen dat enorm kwetsbaar. "Zeker in het verkeer. Veel ongevallen met kinderen zijn het gevolg van hun onvolledig kijkpatroon", zegt postdoctoraal onderzoeker Linus Zeuwts (UGent).

Lees: kinderen filteren verkeersinformatie niet voldoende. Een dame die op wandel is met haar puppy is sowieso een stuk interessanter om aan te staren dan al de putten in de weg in de gaten te houden. Met alle risico's van dien.

Maar hoe leer je jonge fietsers anticiperen op die gevaarlijke verkeerssituaties? De vraag is pertinent. Vorige week leerde de Grote Verkeerstoets ons dat slechts een op de drie leerlingen uit het vijfde leerjaar weet dat je best rechts áchter een vrachtwagen wacht aan het rood licht. Anders is de kans te groot dat de chauffeur je niet kan zien.

Het antwoord op de vraag ligt volgens onderzoeker Linus Zeuwts en professor Frederik Deconinck van het departement Beweging en Sportwetenschappen (UGent) in virtual reality. Ze starten deze zomer, indien alles volgens plan verloopt, met de allereerste testen om kinderen kennis te laten maken met gevaarlijke verkeerssituaties in virtual reality (VR).

"We denken er niet altijd bij na, maar het verkeer vergt heel veel van ons, en dus zeker van kinderen. We moeten de regels kennen, maar we moeten ook motorisch in staat zijn om naar die regels te handelen. Die vaardigheden train je niet enkel met een theoretische test", zegt Deconinck.

'Eye tracking'

De Gentse universiteit werkt samen met het gespecialiseerde bedrijf ActiveMe uit Louvain-la-Neuve. "Tegen juni ontwikkelen we een eerste versie waarin we drie verkeersscenario's simuleren", zegt Gauthier van der Straten van ActiveMe.

Het gaat om alledaagse situaties waar de kans op een tragisch ongeval vermeden kan worden door kinderen te leren anticiperen.

"Neem bijvoorbeeld een rechte weg, een afgescheiden fietspad en een straat die aan de rechterkant opdoemt. Door het grote gebouw op de hoek kun je moeilijk inschatten of er verkeer van rechts komt", zegt Zeuwts. Als volwassene begin je haast vanzelf te vertragen. "Maar kinderen hebben de neiging om ervan uit te gaan dat wat ze niet zien, er ook niet is."

Dat bleek al uit Zeuwts' doctoraatsonderzoek. Hij onderzocht met behulp van eye tracking-software waar de aandacht van kinderen naartoe ging wanneer hen verkeerssituaties werden getoond op een computerscherm. Eens ze aanvoelden dat er een hachelijke situatie zou kunnen ontstaan, moesten ze op de computermuis klikken. "Kinderen zijn meer geneigd om naar de dame met het hondje te kijken in plaats van ervan uit te gaan dat het grote gebouw een penibele situatie verbergt."

Met behulp van VR-technologie van ActiveMe kunnen zulke situaties nog beter gesimuleerd worden. "Kinderen zullen een virtualrealitybril opkrijgen en zullen op een fiets kunnen plaatsnemen. De beelden in de bril worden gesynchroniseerd met de bewegingen op de fiets. De beelden passen zich aan aan de snelheid die ze fietsen. Wie vertraagt, zal beter kunnen anticiperen op plotse gevaren op de weg."

Voor heel Vlaanderen
Er komt ook eye tracking-technologie in de VR-brillen. Op die manier kunnen de onderzoekers achterhalen hoe het komt dat kinderen afgeleid worden en gevaarlijke situaties niet goed inschatten. "Als volwassene hebben we tal van cognitieve schema's waar we uit ervaring op kunnen terugvallen, dankzij VR kunnen we die doorgeven aan kinderen."

Of dat is toch de bedoeling. Het eerste doel van het onderzoek is achterhalen of dit soort technologie kinderen effectief helpt om netelige situaties beter in te schatten. Maar er wordt ook al aan de volgende stap gedacht. "Uiteindelijk is het de bedoeling dat er een soort virtualrealitypakket voor veilig fietsen uit groeit waar scholen in heel Vlaanderen een beroep op kunnen doen."

Bij de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) volgen ze het Gentse onderzoek alleszins op de voet. "We verwachten dat de resultaten heel wat ideeën zullen opleveren om de fietseducatie te verbeteren", zegt Werner De Dobbeleer van het VSV. "Zodra het onderzoek is afgerond, zouden we de VR-toepassingen kunnen inzetten als aanvulling op de Grote Verkeerstoets en het Grote Fietsexamen voor leerlingen uit het vijfde en zesde leerjaar."

Bron: De Morgen, 09/05/'18
https://www.demorgen.be/binnenland/...atten-b27b83cd/

Eigen mening: Vorige week las ik een artikel over de Grote Verkeerstoets, waarin duidelijk werd gemaakt dat leerlingen van de lagere school over het algemeen echt zorgwekkend weinig inzicht hebben in het verkeer. Ik denk dus dat het hoog tijd is dat men met een nieuw en vooral goed concept op de proppen komt om kinderen inzicht in het verkeer te laten ontwikkelen. Want laat ons eerlijk zijn, het verkeer is echt niet eenvoudig. Ook volwassenen hebben hier vaak nog enorm veel last mee. Ik denk dat het idee rond virtual reality nog niet zo slecht bedacht is. Het is namelijk belangrijk dat kinderen de regels niet enkel in theorie kennen, maar dat ze deze regels ook kunnen omzetten naar de praktijk. Men zal in de test drie alledaagse verkeersscenario's simuleren, waarbij een tragisch ongeval kan vermeden worden door kinderen te laten anticiperen. Uit een vroegere studie is al gebleken dat kinderen uit zichzelf niet geneigd zijn om gevaren te zien, laat staan in te grijpen. Ze kijken liever naar een dame die met haar hondje wandelt op het voetpad. Dat vind ik deels logisch, want het blijven natuurlijk ook kinderen. Toch is het enorm belangrijk dat ze van kleins af goed worden begeleid in het ontwikkelen van verkeersinzicht. De simulatie (virtual reality) kan hen hier naar mijn mening wel mee helpen, maar dat weten we pas zeker als de resultaten van de eerste testen bekend zijn. Wat ik ook goed vind, is dat er een eye tracking-technologie komt in de VR-brillen Op die manier kunnen de onderzoekers achterhalen hoe het komt dat kinderen afgeleid worden en gevaarlijke situaties niet goed inschatten. Ik hoop dat deze tool effectief zal zijn, zodat men deze test kan invoeren in alle Vlaamse scholen. Ik ben alvast heel benieuwd.

Laatst aangepast door Silke.H*oyberghs : 9th May 2018 om 11:55.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.