|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Rusland: "Noord-Korea bereid om te praten met VS"
Noord-Korea is bereid om met de VS te praten. Dat heeft Sergej Lavrov, Russisch minister van Buitenlandse Zaken, gezegd volgens The Guardian. Hij zou die boodschap hebben overgebracht aan zijn Amerikaanse ambtsgenoot Rex Tillerson.
De twee ontmoetten elkaar gisteren in Wenen. Tillerson zou niet onmiddellijk gereageerd hebben op de mededeling. Officieel blijft het standpunt van de VS dat Noord-Korea eerst zijn nucleaire arsenaal moet opgeven, voordat gesprekken opgestart kunnen worden. Lavrov deed het voorstel op dezelfde dag dat Ri Yong-ho, Noord-Koreaans minister van Buitenlandse Zaken, een ontmoeting had met VN-medewerker Jeffrey Feltman. Dat is een gewezen Amerikaanse diplomaat, maar Washington heeft eerder al benadrukt dat hij niet spreekt in naam van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken. "We weten dat Noord-Korea boven alles wil praten met de Verenigde Staten over garanties voor haar veiligheid", zei Lavrov tijdens de conferentie in Wenen, zo bericht persagentschap Interfax. "Onze Amerikaanse collega's - inclusief Rex Tillerson - hebben die gehoord." Volwaardige kernmacht De toenadering komt er temidden van groeiende spanningen rond Noord-Korea. Recent maakte het land bekend dat het een volwaardige nucleaire kernmacht geworden is, nu het door middel van langeafstandsraketten het Amerikaanse grondgebied kan treffen. De Amerikanen hebben die dreiging steevast beantwoord met militaire oefeningen, in samenwerking met Zuid-Korea. Bron: De Morgen, https://www.demorgen.be/buitenland/...et-vs-b155cfb7/ Mening: Ik vind het goed dat Noord-Korea bereid is om met de VS te praten. Het is nodig dat die twee met elkaar gaan praten omdat je niet altijd oorlog kunt voeren. Wat ik raar vind is dat Noord-Korea dat nog niet persoonlijk heeft gezegd dat ze bereidt zijn om te praten. Het is via Rusland moeten gaan vooraleer het bij de VS is geraakt. Ik ben met de VS eens dat Noord-Korea eerst hun nucleaire arsenaal moet opgeven voordat ze kunnen samen gaan zitten. Maar Noord-Korea heeft dat niet gedaan want ze hebben gezegd dat het nu een volwaardige nucleaire kernmacht is geworden en ik snap de Amerikanen heel goed dat ze de dreigement hebben beantwoord met een militaire oefening samen met Zuid-Korea. |