actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Statistieken, Tabellen, Kaarten & Grafieken
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2017, 09:29
Rutger.M*ls Rutger.M*ls is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Poederlee
Posts: 31
4 op de 10 vijftigplussers willen liefst volgende maand al op pensioen

4 op de 10 vijftigplussers willen liefst volgende maand al op pensioen

De regering wil mensen langer aan het werk houden, want anders dreigen onze pensioenen onbetaalbaar te worden. Maar wat vinden de werknemers die bijna mogen afzwaaien daar eigenlijk van? Zien vijftigplussers het überhaupt zitten om er nog eens tien of zelfs vijftien jaar bij te lappen? Wij vroegen het hen.

Uiteraard is de situatie van elke vijftigplusser verschillend. Terwijl de ene volop aan zijn carrière bouwt, telt de andere uitgeblust de dagen af tot hij eindelijk zijn werktenue aan de haak mag hangen. Maar hoe zit het met de algemene tendens? Is de gemiddelde vijftigplusser gelukkig op de werkvloer? Gaat hij met plezier naar het werk? Wil hij nog promotie maken of liever uitbollen? In welke mate kijkt hij uit naar zijn pensioen?

Om een antwoord te geven op die vragen, organiseerde vacature.com een enquête bij 813 werkende vijftigplussers, representatief voor Vlaanderen. Daaruit blijkt dat maar liefst 41% van de vijftigplussers volgende maand al op pensioen zou willen. 30% zegt heel sterk uit te kijken naar het pensioen (minstens 9 op een schaal tot 10).

Band met collega’s

“Minder of niet werken en toch betaald worden, dat wil misschien wel iedereen,” nuanceert Luc Van Ootegem, professor sociale economie aan de Universiteit Gent. “Maar het valt wel op dat niet alle respondenten hun pensioen met evenveel enthousiasme tegemoet zien.”

Zo zijn het vooral lager opgeleiden die er op die manier over denken, namelijk 33%, tegenover 22% van de hooggeschoolden. Deeltijdse werknemers tellen feller af dan voltijdse (35% versus 27%). Hetzelfde geldt voor arbeiders (36%) in vergelijking met bedienden (31%) en ambtenaren (23%). Ook de bedrijfsgrootte speelt een rol. 33% van de medewerkers in grote bedrijven (> 500 werknemers) verlangt erg naar hun pensionering, tegenover 22% van de respondenten die in kleine organisaties werkt (1 tot 49 werknemers).

De band met de collega’s is bepalend om wel of niet langer aan het werk te willen blijven. 44% van de vijftigplussers die geen goede relaties heeft op de werkvloer wil sneller op pensioen, tegenover 28% die wel een goede band heeft met de collega’s.
Leidinggevenden zijn dan weer een stuk minder happig om ermee te stoppen. 22% kijkt erg uit naar zijn pensioen, in vergelijking met 32% bij werknemers met een niet-leidinggevende functie. Opvallend: 8% van de bazen wil nog absoluut niét op pensioen en geeft dat vooruitzicht een 0 op 10. Ook wie een goede band heeft met zijn collega’s blijft graag wat langer werken. Maar liefst 44% van de vijftigplussers die geen goede relatie heeft met hun ambtgenoten droomt er al van om thuis te mogen blijven, tegenover 28% van degenen bij wie de sfeer wél goed zit. Dus, binnenkort allemaal samen op teambuilding?

Bron: https://www.demorgen.be/nieuws/4-op...sioen-bc583fb8/
Datum: 17 november 2017

Eigen mening:
Het is al vaak ter spraken gekomen dat men langer moet gaan werken, en naar mijn mening is dit weeral een artikel dat bevestigd dat je later een job moet gaan uitoefenen dat je graag wilt doen. Ik vind dit verontrustend om te lezen dat mensen of hun vijftigste al uitgeblust zijn, en eigenlijk nog tien tot vijftien jaar moeten gaan werken. Het blijkt uit een enquête dat 41% van de ondervraagde volgende maand al op pensioen zou willen gaan, naar mijn mening is dit angstwekkend omdat ik zelf nog heel lang moet gaan werken. Ik ben op dit moment blij van mijn keuze die ik gemaakt heb omdat ik dit graag doe, en nu besef hoe belangrijk het is om de juiste keuze te maken omdat je nog lang moet gaan werken.

Laatst aangepast door Rutger.M*ls : 17th November 2017 om 09:41.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.