actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th October 2017, 21:11
Lander.D*bruyn Lander.D*bruyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Wuustwezel
Posts: 71
'Aandeel Umicore surft mee op de hype'

Voor de tweede dag op rij was Umicore een uitblinker in de Bel20. Volgens beursexperts is de waardering te hoog opgelopen.

Umicore (UMI 1,99%) steeg met 2 procent naar een recordkoers van 38,7 euro (na de 2-voor-1 split maandag). De directe aanleiding is een koopadvies van Kepler Cheuvreux met een koersdoel van 44 euro. Zo'n koopadvies valt op bij Umicore. Analisten zijn immers erg verdeeld over de materialengroep. Volgens het persbureau Bloomberg zijn er nu 9 koopadviezen, 7 houdenadviezen en 6 verkoopadviezen.

Analisten zitten geprangd tussen enerzijds de waardering en anderzijds het momentum. De waardering is naar alle normen hoog. 'We zitten op een enterprise value/ebitda (ondernemingswaarde/brutowinst, red.) van 14,1 voor 2018. Het gemiddelde van Umicore over de voorbije tien jaar is 9,7. En het huidige gemiddelde voor de chemiesector is 9,3. Uiteraard profiteert Umicore van de opkomst van de elektrische wagen, maar dat rechtvaardigt de huidige, hoge waardering niet', zegt een analist.

Afkalvend marktaandeel

Met de elektrische wagen zitten we aan het momentum. Beleggers zetten volop in op bedrijven die profiteren van de opkomst van de elektrische wagen en later de zelfrijdende wagen. Umicore zit dankzij de batterijdivisie in het koppeloton. 'Er is een flinke nieuwsstroom rond de elektrische wagen. Umicore profiteert van die berichten. Maar beleggers moeten ook een en ander relativeren', zegt een sectorspecialist. 'De concurrenten BASF en Johnson Matthey zetten ook in op deze batterijen. En Umicore lijdt ook onder het afkalvend marktaandeel van diesel via de katalysatordivisie.'

Tot slot wijzen experts op de zware investeringen in de productiecapaciteit die Umicore moet doen om de groei en het marktaandeel te ondersteunen. 'Het vrijekasstroomrendement oogt daardoor niet mooi bij Umicore', besluit een beursexpert.

Bron: De Tijd 17/10/2017
https://www.tijd.be/markten-live/ho...de-hype/9943599

Mening:
Voor mijn praktijklabo moet ik een lespakket opstellen voor Umicore. Vandaar dat ik dan ook dit artikel post. Het sluit namelijk volledig aan hierbij. Toen ik een rondleiding kreeg op hun site in Olen, waar de batterijdivisie zit, heb ik gemerkt dat het inderdaad een bedrijf is dat zeer sterk aan het groeien is. Ze investeren heel veel om hun bedrijf bij de grootste van de wereld te houden. Naar mijn mening zijn ze hier aardig in geslaagd. Ze investeren heel veel in zowel nieuwe technologie als in het welzijn van hun werknemers.
De elektrische wagen is inderdaad de toekomst. Het probleem schuilt echter in het feit dat deze via de één of andere weg wordt tegengehouden. Op Umicore vertelde men dat zij Tesla, een grote afnemer van hen, reeds een batterij zouden kunnen aanbieden die tot 1000km elektrisch zou kunnen rijden. Het was echter nog moeilijk om dit echt in een auto te steken.
Wanneer Umicore blijft inzetten op de vergroting van hun productiecapaciteit zoals ze dit nu doen, dan denk ik dat de kans er echt nog wel inzit dat zij op deze hoge waardering zullen blijven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.