|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Aantal verkeersdoden daalt met 12 procent
Aantal verkeersdoden daalt met 12 procent
In de eerste negen maanden van dit jaar vielen er 12 pct minder doden in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Zo'n sterke daling van het aantal doden (-55) is al geleden van 2012. Maar niet alle statistische cijfers zijn rooskleurig. Het aantal fietsongevallen is bijvoorbeeld fors gestegen, in Vlaanderen, en nog opvallender in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. 'Nog nooit waren er minder letselongevallen en vielen er zo weinig doden op onze wegen', meldt het BIVV in zijn Verkeersveiligheidsbarometer. Het aantal doden ter plaatse daalde in alle gewesten van België: in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (- 5), in het Waals Gewest (- 24) en in het Vlaams Gewest (- 26). De grootste daling van het aantal dodelijke slachtoffers is er in Oost-Vlaanderen (- 14 doden) en Limburg (- 13 doden). In Antwerpen (- 2 doden) en Vlaams-Brabant (- 1 dode) is er ongeveer een status quo. In West-Vlaanderen is er een lichte stijging (+ 4 doden). Het aantal letselongevallen vertoont een ander patroon. In West-Vlaanderen (- 3,4 procent) en Oost-Vlaanderen (- 2,8 procent) is er een lichte daling. In Vlaams-Brabant wijzigt er nauwelijks iets (+ 0,6 procent) terwijl er in Antwerpen (+ 4,8 procent) en Limburg (+ 2,0 procent) wel een stijging is van het aantal ongevallen waarbij iemand gewond raakte. Het aantal letselongevallen steeg bij voetgangers (+ 1,6 procent), lichte vrachtwagens (+1,8 procent) en fietsers (+ 3,9 procent). Fietsongevallen namen vooral toe in Brussel (+ 18,2 procent ) en ook in Vlaanderen (+ 3,5 procent). Er wordt overigens al sinds 2004 een opmerkelijke stijging van het aantal fietsongevallen in Brussel opgetekend. De meest opvallende gunstige tendens is de daling van het aantal letselongevallen met bromfietsen (- 6,5 procent). Nooit eerder waren er minder ongevallen met bromfietsen dan in de eerste 9 maanden van 2016. 'In de volgende maanden worden verschillende maatregelen van kracht die de resultaten nog moeten verbeteren', zegt minister van Mobiliteit François Bellot (MR) in een commentaar. 'Het gaat dan om de aanpak van recidivisten en de strijd tegen alcohol achter het stuur.' bron mening: Dit artikel heeft heel veel cijfers die zeggen dat we goed bezig zijn maar het moet nog beter. Ik vind het ergens logisch dat er nog altijd veel fietsers slachtoffer worden van het verkeer. Het fietsverkeer en het autoverkeer moet gescheiden worden. Er zijn heel veel fietssuggestiestroken of fietspaden die een halve meter breed zijn en vlak naast de baan zijn. Dit is uiterst gevaarlijk. Iedereen heeft al wel eens bloemen naast de weg zien staan met een foto op. We staan er veel te weinig bij stil dat dit verkeersslachtoffers zijn. In plaats van sensibiliseringscampagnes kan de overheid beter werk maken van fietssnelwegen. Dit vermindert de kans op een ongeval met een fietser omdat er dan minder gemeenschappelijke plekken zijn met het zwaardere verkeer. Het goede is wel dat ze de aanpak op recidivisten en alcoholisten in het verkeer gaan veranderen. Zo is de politie gestart met vliegende alcoholcontroles. Dat zou een hogere pakkans hebben voor bestuurders onder invloed. Want alcohol is nog altijd doodsoorzaak nummer 1 in het verkeer. Laatst aangepast door Jasper.S*rengers : 13th December 2016 om 09:55. |