|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Meer incidenten in grotere asielcentra
Van september tot halfweg januari vonden 148 incidenten plaats in noodopvangcentra voor vluchtelingen. CD&V-parlementslid Franky Demon grijpt deze cijfers aan om nogmaals te pleiten voor betere spreiding en meer kleinschalige initiatieven.
'Ik vind de vaststelling opmerkelijk dat er procentueel gezien meer incidenten voorkomen in de grotere opvangcentra', aldus Franky Demon (CD&V). 'Hoewel, dat is niet onlogisch: als je veel mensen samen zet op een kleine ruimte, dan raken de gemoederen sneller verhit.' Demon wil af van de grote opvangcentra. 'Kijk naar het succesvolle project in het Zilvermeer: vluchtelingen in kleinere caravans, geen noemenswaardige incidenten en een positieve reactie van de lokale bevolking. Kleinschalige opvang zal het aantal incidenten drastisch doen verlagen én zal zorgen voor een breder draagvlak bij de bevolking.' Het CD&V-parlementslid pleit ten slotte nogmaals voor betere spreiding. 'Dat zal de integratie bevorderen.' Vooral vechtpartijen Demon baseert zich voor zijn aanbevelingen op nieuwe cijfers die hij opvroeg bij minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA). Van september tot halfweg januari werden er 148 incidenten gemeld in noodopvangcentra. De meest voorkomende incidenten zijn vechtpartijen (41), zedenfeiten (23) en 'moeilijkheden met een persoon' (26). Dat kan gaan over ontevredenheid over het eten. In opvangcentra zoals Doornik (21) en Elsenborn (16) met meer dan 500 bewoners vonden de meeste incidenten plaats. Bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/m...mal-680611.html Eigen mening: Het is niet meer dan logisch dat er meer incidenten plaatsvinden in de grotere opvangcentra. Deze groep moet constant met elkaar leven, ze zien elkaar constant en net zoals wij allemaal anders zijn, zijn zij dat ook. Dan is het toch heel normaal dat er incidenten gebeuren. Ik vind het heel goed dat ze kleinere opvangcentra willen maken, de intergartie zal inderdaad het eerste jaar, of de eerste jaren, bevorderd worden. Maar binnen enkele jaren kunnen de vluchtelingen wonen waar ze willen en dan zitten we weer met hetzelfde probleem, want alle vluchtelingen zullen naar de grotere steden trekken. Laatst aangepast door Laurence.D"eckers : 20th March 2016 om 22:45. |
|
|||
|
|||
Incidenten asielcentra
Net zoals Laurence lijkt het mij niet meer dan normaal dat er meer incidenten voorvallen bij grotere asielcentra. Hoeveel verschillende culturen leven er samen? Iedereen heeft andere waarden en normen en niemand is van zin zijn eigen waarden en normen opzij te schuiven voor die van een ander. Dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat er incidenten voorvallen. Er zijn gewoonweg te veel vluchtelingen met een verschillende achtergrond die bij elkaar moeten leven. Kleinere asielcentra kunnen een oplossing zijn. Er is wel één ding zeker, de vluchtelingencrisis is zeker nog niet gedaan.
|