actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st May 2016, 13:58
Mathias.H*fmans Mathias.H*fmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Nijlen
Posts: 83
Verstokte rokers lopen vanaf 40 jaar sterk verhoogd risico op fysieke beperkingen

Verstokte rokers, die 20 of meer sigaretten per dag roken, lopen vanaf hun veertigste een sterk verhoogd risico op het ontwikkelen van fysieke beperkingen. Dat blijkt uit een studie van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid (WIV) bij 10.000 personen tussen 40 en 60 jaar oud.

Concreet evalueerde het WIV de capaciteit om zes dagelijkse activiteiten uit te voeren, zoals zich aan- en uitkleden, op een stoel gaan zitten, rechtstaan en naar het toilet gaan.

Uit het onderzoek is gebleken dat mannelijke verstokte rokers in de genoemde leeftijdscategorie 55 procent meer last hebben van beperkingen in het uitvoeren van die dagelijkse activiteiten dan niet-rokers. Voor vrouwen bedroeg dat percentage 36 procent. "Het verschil tussen mannen en vrouwen is eenvoudig te verklaren, omdat niet-rokende vrouwen in die leeftijdsgroep sowieso al vaker last hebben van fysieke beperkingen dan mannelijke niet-rokers", aldus WIV-woordvoerster Daisy Tysmans.

De studie legt de link met zes chronische ziektes, zoals cardiovasculaire aandoeningen, lage rugpijn, osteoporose en depressie, waaraan rokers vaak lijden: "Het rechtstreekse verband tussen roken en fysieke beperkingen konden we dus nog niet hardmaken, maar aangezien de beperkingen duidelijk gelinkt zijn aan die chronische ziektes, lijkt het er wel op dat dat verband bestaat", verklaart Tysmans.

Sensibiliseren
Het WIV wil de onderzoeksresultaten nu gebruiken om mensen beter te sensibiliseren over de gevolgen van roken: "Beginnende rokers, vaak pubers, weten wel dat roken op termijn tot kanker kan leiden, maar dat is voor hen een 'ver-van-mijn-bedshow'. Als ze weten dat ze al in de fleur van hun leven, vanaf 40 jaar, problemen zouden kunnen ondervinden met simpele dingen zoals naar het toilet gaan, denken ze misschien twee keer na vooraleer ze een sigaret opsteken", aldus nog Tysmans.

Bron: www.hln.be http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...perkingen.dhtml

Eigen mening: Iedereen weet slecht is voor de gezondheid. Daarom vind ik het ook logisch dat heel veel roken nog slechter is voor de gezondheid, maar dat het zulke zware gevolgen heeft voor simpele alledaagse taken zoals rechtstaan, naar het toilet gaan, ..., had, wist ik niet. Problemen krijgen met zulke taken op de jonge leeftijd van 40 jaar is verschrikkelijk. Daarom vind ik het goed dat ze deze onderzoeksresultaten gaan gebruiken om jongeren meer te sensibiliseren over roken en de negatieve gevolgen die heeft. Het is inderdaad waar dat vele jongeren de gevolgen van roken 'ver van hun bed' vinden. Als men dan inderdaad deze jongeren kan aantonen dat er al gevolgen kunnen plaatsvinden op de jonge leeftijd van 40, zullen ze misschien hun ogen openen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st May 2016, 15:07
Annelies H*nssens Annelies H*nssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: B*erse
Posts: 80
Net als Mathias ben ik voorstander van een sensibiliseringscampagne voor jongeren om roken tegen te gaan. Roken zorgt voor heel wat schadelijke gevolgen waarvan niet iedereen op de hoogte is. Het is belangrijk dat we deze gevolgen nu al duidelijk maken aan de jongeren zodat ze niet beginnen met roken. Zelf vind ik de gevolgen heel confronterend en schrikt het me enorm af om te beginnen roken. Hopelijk hebben andere jongeren hetzelfde gevoel hierbij.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd May 2016, 10:29
Lisse.A*rts Lisse.A*rts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 93
Ik ga ook akkoord met het idee om mensen te sensibiliseren over de gevolgen van roken. Het klopt inderdaad dat jongeren niet altijd op de hoogte zijn van de gevolgen van roken. Iedereen beseft dat het slecht is, maar voor vele blijkbaar toch niet slecht genoeg want ze starten er toch mee. Laatst hoorde ik iemand zeggen dat ze een 'sociaal roker' was, omdat ze enkel rookte wanneer haar vrienden dit deden. Persoonlijk vind ik dat dit uiterst belachelijk is. Daarom denk ik dat het zeer goed is dat jongeren met hun neus op de feiten gedrukt worden. Concrete problemen aanhalen zodat ze beseffen wat hen te wachten staat. Natuurlijk bestaat dan nog steeds de kans dat men dit gaat negeren. Al jaren staan er slogans op de verpakkingen van de cigaretten. Enkele weken geleden werd nog bekend gemaakt dat de merknaam nog kleiner afgebeeld zou moeten worden zodat de slogans groter zouden worden. Jammer genoeg is het resultaat hiervan ook niet altijd zichtbaar. Als niet-roker hoop ik natuurlijk dat al deze campagnes effect gaan hebben op de maatschappij, maar de kans bestaat dat velen er zelfs geen oog willen of zullen voor hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.