|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
18 miljoen euro voor veiliger verkeer
Het Vlaams Verkeersveiligheidsfonds gaat van start met zo'n 3 miljoen euro en rekent voor 2016 op 18 miljoen euro aan inkomsten. Dat zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. De inkomsten van het fonds komen van de keuringscentra en van de meeropbrengsten uit verkeersboetes die Vlaanderen int. De inkomsten vloeien terug naar verkeersveiligheidsbeleid, zegt de N-VA-minister.
Minister van Mobiliteit Weyts wil iets doen aan wat hij "de schande van de 400" noemt, verwijzend naar de 400 verkeersdoden in Vlaanderen in 2014. Een van de instrumenten om het verkeersveiligheidsbeleid te ondersteunen is de oprichting van een eigen Vlaams Verkeersveiligheidsfonds. Bedoeling is om via dat fonds een deel van de verkeersboetes rechtstreeks om te zetten in verkeersveiligheidsbeleid. Het fonds krijgt ook inkomsten uit de inningen van de keuringscentra. Voor 2015 gaat het in totaal om zo'n 3 miljoen euro. Voor 2016 wordt het bedrag geraamd op 18 miljoen euro. De boetes die het Verkeersveiligheidsfonds spijzen, zijn voornamelijk snelheidsboetes. Met het fonds wil Weyts gerichte initiatieven nemen om de verkeersveiligheid structureel te verbeteren. Het gaat dan onder meer om betere handhaving (bv. meer trajectcontroles), betere ongevallenregistratie en verkeersveiligere infrastructuur. Mobiliteitsorganisatie Touring reageert tevreden op de 3 miljoen bijkomende investeringen in verkeersveiligheid, maar vindt dat alle opbrengsten uit boetes naar verkeersveiligheid moeten gaan. "De eerste stap is nu genomen en dus kan er gericht worden geïnvesteerd. Om te beginnen met het aanpakken van de slechte leerlingen en veelplegers die een onaanvaardbare hypotheek leggen op de 95 procent van de bestuurders die het wel goed doen. Er moet ook versneld worden geïnvesteerd in het 'vergevingsgezind' maken van onze wegen, zodat een kleine stuurfout niet hoeft te worden bestraft met de dood tegen een boom of verlichtingspaal. En er dient tot slot ook werk te worden gemaakt van opleidingscheques voor de rijopleiding." Bron: Het Laatste Nieuws Datum: 03/01/2016 URL: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...r-verkeer.dhtml Mening: Ik denk zeker dat het nodig is om meer geld te investeren in verkeersveiligheid en dan zeker in onze wegeninfrastructuur. Ik denk dat er vooral veel aandacht moet besteed worden aan de zwakke verkeersgebruiker. Deze zullen altijd op de eerste plaats komen qua prioriteit. Het is helaas niet altijd om als zwakke weggebruiker jezelf veilig te bewegen in het verkeer. Er zijn nog veel plaatsen waar fiets- en wandelwegen langs drukke verkeerswegen liggen waar snelheden tot 70 km/uur worden gereden. Ook zijn er vele fietspaden in slechte conditie die ervoor zorgen dat sommige mensen liever op de openbare weg fietsen of wandelen dan op een hobbelig fiets-/wandelpad. Daarnaast heb je ook nog onze snelwegen die vol oneffenheden zitten dus ik denk dat er inderdaad dringend zal moeten ingegrepen worden om minder verkeersslachtoffers te hebben in 2016. |
#2
|
|||
|
|||
Na het lezen van dit artikel vraag ik me af wat er momenteel gedaan wordt met de inkomsten uit verkeersboetes? Ik ging er vanuit dat deze al rechtstreeks omgezet werd in een veiliger verkeer, zoals Ben Weyts nu van plan is. Dit blijkt niet te zijn. Net zoals Touring ben ik dan ook van mening dat alle inkomsten uit verkeersboetes naar een veiliger verkeer moeten gaan. Het is inderdaad een schande dat er in 2014 vierhonderd mensen het leven lieten in het verkeer. Daar moet iets aan gedaan worden en liever gisteren dan vandaag. Ben Weyts is naar mijn mening op de goede weg naar een verkeersveilig Vlaanderen. Hij neemt goede maatregelen die eigenlijk al eerder genomen hadden moeten worden, maar daar kan hij ook niets aan doen. Dat is het nadeel van de politiek. Je hebt maar voor enkele jaren iets te zeggen en het is mogelijk dat je een schuld van het vorige beleid moet wegwerken. Ik vind het dan wel jammer dat de huidige ministers daar voor moeten boeten. Dit zou niet zo mogen zijn.
|
#3
|
|||
|
|||
Het zou leuk zijn als ze alvast begonnen met iedereen het volgende te leren:
wandelen doe je links fietsen doe je rechts met zijn tweeën naast elkaar fietsen mag zolang je het verkeer niet hindert, dus als er achter je een auto komt, maak je plaats trek s'avonds lichte kleuren of fluo aan zorg voor licht op de fiets!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! als je fietst in de buurt van een vrachtwagen, bedenk dan dat de chauffeur onmogelijk alles kan overzien |