|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
IS heeft 1,5 miljard dollar door roof en olie
Islamitische Staat heeft een miljard dollar (914 miljoen euro) geroofd uit bankkluizen in Syrië en Irak en nog eens een half miljard dollar uit de verkoop van olie op de zwarte markt. Dat heeft een Amerikaanse onderminister van Financiën vandaag gezegd.
"IS heeft nog vele miljoenen meer afgeperst van de burgers in zijn invloedssfeer, vaak met wrede methodes", zei onderminister Adam Szubin. Hij zei ook dat de terroristen maandelijks olie verhandelen ter waarde van omgerekend 36 miljoen euro. Die olie wordt vooral verkocht aan het regime van Assad in Syrië en in mindere mate aan Turkije. Bron: http://www.demorgen.be/buitenland/i...-olie-be5e9e85/ Eigen mening: Nu begrijp ik waar IS zoveel geld vandaan haalt. Ik vroeg me altijd af hoe ze zoveel wapens konden kopen. Dit artikel geeft het antwoord op mijn vraag. Ik hoop dat we de verkoop van olie door IS kunnen stopzetten. Hierdoor zouden ze veel minder wapens kunnen kopen. Natuurlijk kunnen ze burgers blijven afpersen, maar dit alleen is niet genoeg voor hen. Ik hoop dat IS rap de wereld uit is. Laatst aangepast door nicolas.j*cobs : 10th December 2015 om 22:53. |