actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2015, 11:33
Dorien V*n den Broeck Dorien V*n den Broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lier
Posts: 51
Natuur in de war, want het is alweer lente.

Natuur in de war, want het is alweer lente.

Het heeft dit najaar nog geen twee nachten op rij gevroren en ook de komende dagen worden dagtemperaturen rond 10 graden voorspeld. Dat heeft meteen een impact op de natuur.


Het Natuurhulpcentrum in Opglabbeek krijgt regelmatig egeltjes binnen die hun winterslaap uitstellen, meldt Het Belang van Limburg. "Het is heel raar weer", zegt Sil Janssen van het Natuurhulpcentrum. "Ik heb al merels horen fluiten die duidelijk in voorjaarsmodus geraken. En er zijn meer vogels die lentekriebels beginnen te krijgen. Normaal is dat niet voor december. Zoveel is duidelijk."

Normaal gezien krijgt het centrum op het einde van het jaar geen egels binnen. "Egels horen nu al in winterslaap te zijn. Sommige lijken die dus uit te stellen tot het een paar keer flink vriest. Maar als het niet snel kouder wordt, vrees ik dat de egels die wel al in winterslaap zijn te vroeg wakker gaan worden en dan verrast zullen worden door een late winterprik", aldus Janssen.

Elders in Limburg stelt men vast dat bij fruittelers de perenbladvlo langer is gebleven en dat dierenasielen nog altijd heel jonge kittens binnenkrijgen, wat normaal gezien minder gebeurt bij koud weer.

Bron: De Morgen, http://www.demorgen.be/wetenschap/n...lente-bfa22053/
Datum: 7 december 2015

Eigen mening: Iedereen weet dat deze temperaturen niet normaal zijn voor deze tijd van het jaar. Niet alleen dieren hebben last maar ook de mensen zelf. Als we buiten komen is het precies weer lente geworden. Veel mensen worden ziek van dit weer omdat het de ene week boven de 10 graden is en de andere week ineens terug veel kouder is. We weten ook nooit wat we moeten aantrekken. Voor sommige dagen is een winterjas nodig om het warm te hebben en de andere dagen is een winterjas te warm. Het klimaat is helemaal aan het veranderen en ik denk niet dat we dit jaar een witte kerst zullen hebben.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th December 2015, 20:01
Ann.Cornelis Ann.Cornelis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wuustwezel
Posts: 127
Grote gevolgen voor de bosdieren

Toen ik het nieuws over het ontwaken van bosdieren uit de winterslaap of het uitstellen ervan opving werd ik toch even ongerust. Ik besloot dan ook om mezelf wat te informeren. Ik ben eens gaan kijken op de site van Natuurpunt, op HLN heb ik ook een artikel gevonden dat hiermee te maken heeft. De links naar deze artikels vindt u onderaan deze post.

Door de temperatuursverandering en dus het warmere najaar, worden bosdieren zoals egeltjes niet alleen wakker uit hun winterslaap, maar stellen ze deze ook uit. Volgens Natuurpunt is het wakker worden uit de winterslaap niet noodzakelijk problematisch en komt het nu en dan wel eens voor. De dieren worden namelijk niet uitsluitend gewekt door een warmere temperatuur. Soms gebeurt het ook dat ze gewekt worden door andere diertjes. Dat betekent dat het wakker worden uit de winterslaap niet heel abnormaal is, maar aan de andere kant hangt er natuurlijk wel een risico aan vast omdat de diertjes tijdens de wintermaanden meer energie nodig hebben en het voedsel schaarser is.

Wat mij meer zorgen baat - in tegenstelling tot het wakker worden - is het uitstellen van de winterslaap. Omdat het langer warm blijft, stellen de diertjes hun winterslaap, maar ook hun voedselzoektocht uit. Die voedselzoektocht is cruciaal omdat de dieren in die tijd voedsel gaan verzamelen waardoor ze de winter kunnen overleven. Als ze te lang wachten met die zoektocht en het plots koud wordt, lopen de dieren dan ook veel risico omdat ze niet genoeg voedsel hebben opgeslagen.

Dit toont nogmaals aan hoe belangrijk die klimaattop in Parijs is. Ik heb het gevoel dat we heel veel nadenken over de gevolgen van de klimaatverandering voor de mens, maar naar mijn mening mogen we de dieren ook zeker niet uit het oog verliezen.

Natuurlijk kunnen we deze problemen niet meteen oplossen. Het zal een langdurig en soms moeilijk proces worden. Wat we misschien al wel kunnen doen is - wanneer we merken dat bepaalde diertjes zoals egeltjes te vroeg ontwaken uit hun winterslaap - wat voedsel buiten zetten. Meer informatie over welk voedsel je de diertjes kan voorschotelen vindt je op de site van Natuurpunt.

Links:
- Warme herfst houdt dieren uit winterslaap (HLN):
http://www.hln.be/hln/nl/2656/Globa...nterslaap.dhtml

- Eerste winterprik brengt winterslaap voor egels
http://www.natuurpunt.be/news/eerst...ls#.VmXTZ_nhDIU
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.