![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Ik begrijp heel goed dat Waalse leerlingen voor het Engels kiezen. Met zicht op de toekomst geeft deze taal hen beduidend meer mogelijkheden dan het Nederlands. Toch vind ik dat Waalse leerlingen tot een bepaalde leeftijd verplicht Nederlands moeten leren op school; net zoals Vlaamse leerlingen Frans krijgen. We wonen nu eenmaal in België en wanneer Walen Vlaanderen bezoeken (of andersom), zou het niet mogen dat de voertaal ineens Engels wordt tussen beide Belgen.. (wat je nu soms wel merkt).
|
|
|||
|
|||
Ik begrijp de leerlingen uit de Waalse scholen heel goed, Engels is nu eenmaal aantrekkelijker om te studeren dan het Nederlands, maar ze moeten er rekening houden dat ze hier in een tweetalig (eigenlijk drietalig) land wonen. Wij leren op school ook eerst Frans en daarna pas Engels, waarom zouden zij dan geen Nederlands moeten leren?
Als je in Brussel komt, is de kans groot dat je in het Frans wordt aangesproken en dat ze amper Nederlands kunnen. Ik vind zeker dat de mensen die in Brussel werken, tweetalig moeten zijn. Volgens mij is dit ook zeker een vereiste van bedrijven die in of rond Brussel zijn gevestigend, dat hun werknemers tweetalig zijn. Dus het leren van Nederlands is echt wel nuttig en belangrijk, maar Engels is een taal dat op internationaal niveau veel meer te betekenen heeft dan het Nederlands. |
|
|||
|
|||
Het lijkt me logisch dat leerlingen van het eerste jaar secundair onderwijs voor Engels kiezen in plaats van voor Nederlands. Ik denk niet dat er op die leeftijd al veel leerlingen bezig zijn met welke keuzemogelijkheid er voor hun carriere en toekomst het beste zou zijn. De meeste leerlingen van 12 à 13 jaar kiezen volgens mij hooguit voor wat het stoerste, het leukste en het makkelijkste is.
Als ze mij op die leeftijd hadden laten kiezen tussen Frans of Engels, zou ik toch ook resoluut voor Engels gekozen hebben, terwijl ik nu heel tevreden ben dat ik toch ook een beetje Frans kan. De argumenten die ik in de reacties op dit artikel gelezen heb, om te pleiten voor het Nederlands zijn, naar mijn mening allemaal waar. Ik denk echter niet dat ze overtuigend genoeg zijn voor leerlingen. De enige mogelijkheid om het tij te keren lijkt me om het Nederlands als verplicht van te integreren in het Franstalig onderwijs in ons land. Als laatste wil ik er toch nog even bij vermelden dat ik vind dat het Engels toch ook een zeer belangrijke taal is, als je kijkt naar carrieremogelijkheden. De idee dat Engels enkel nuttig zou zijn als je tewerkgesteld zou worden op internationaal niveau of bij een multinational, vind ik een beetje kort door de bocht. |