actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 25th November 2015, 08:39
Jens.W*uyts Jens.W*uyts is offline
Registered User

Straatprotest in Chicago na vrijgeven video schietpartij

Honderden mensen kwamen dinsdagavond in de Amerikaanse stad Chicago op straat, nadat de overheid een video had vrijgegeven waarop te zien is hoe een blanke agent een 17-jarige Afro-Amerikaan doodschoot.

De schietpartij dateert van oktober 2014, maar de politie wilde de video aanvankelijk niet vrijgegeven. Een Amerikaanse rechter oordeelde vorige week dat de beelden, gefilmd met een dashcam (opgelet: erg choquerende beelden), toch publiek moesten worden gemaakt.

Agent aangeklaagd voor moord

De 37-jarige politieagent Jason Van Dyke is dinsdag aangeklaagd voor moord. Dat heeft het parket meegedeeld. Hij zou in totaal zestien keer op Laquan McDonald hebben geschoten. Ook toen de jongen al op de grond was gevallen, werden er nog schoten gelost. Pas nadat andere agenten duidelijk hadden gemaakt dat hij moest ophouden, staakte Van Dyke het vuren.

Procureur Anita Alvarez zegt dat de beslissing om Van Dyke formeel aan te klagen versneld werd omdat de politiebeelden van het incident nu werden verspreid. ‘De video is choquerend, hij is erg gewelddadig’, zegt Alvarez.

Van Dyke is in voorlopige hechtenis genomen. Zijn verdediging benadrukt dat McDonald een mes bij zich had en onder invloed was van drugs.

Bron: 25/11/2015, De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151125_01988417

Ik snap eigenlijk niet hoe het mogelijk is dat er in de Verenigde Staten van Amerika zoveel politiegeweld is. Als de politieman zestien keer schoot op het slachtoffer wilt het toch gewoon zeggen dat hij hem dood wilde. Ook al had hij een mes vast en was hij onder invloed van drugs, dat vind ik nog geen reden om zo op te treden. Ik denk dan dat er iets mis is bij de selectieproeven van de politie ginder. Ze zouden de selectieproeven misschien wat strenger moeten doen zodat zo'n dingen niet meer kunnen gebeuren. Ik hoop dat de politieman streng gestraft wordt en dat dit dan een waarschuwing kan zijn voor andere politiemensen.
Met citaat antwoorden

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:45.