actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2015, 19:15
Tessa.K*uleers Tessa.K*uleers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Berlaar
Posts: 29
Lagere verzekeringspremie voor wie zijn rijgedrag laat registreren

Baloise en Corona verzamelen met apparaatje info over rijgedrag, ook Ethias bekijkt systeem

De verzekeringswereld gaat voor het eerst in ons land een systeem invoeren waarbij een elektronisch apparaat het rijgedrag van chauffeurs registreert. Op basis daarvan kunnen bestuurders een lagere verzekeringspremie krijgen. Maar wat met de privacy?

Met de hulp van een soort usb-stick die wordt aangesloten op het elektronische systeem van een auto kunnen verzekeraars het rijgedrag van een chauffeur heel nauwgezet registreren. Hoe snel u rijdt, hoe bruusk u remt, waar u rijdt, op welke manier u bochten neemt, of u uw richtingaanwijzers correct gebruikt, hoe vaak u claxonneert: alles kan worden vastgelegd.

Voorwaarde is uiteraard dat u toestemming geeft. Om het gebruik van zo'n systeem aan te moedigen, voorzien Baloise en Corona Direct een beloning. Bij Baloise is dat een bescheiden toegift als een goedkopere tankbeurt, kortingen of goodies. Corona Direct gaat verder en wil het mechanisme koppelen aan de hoogte van de verzekeringspremie. Hoe veiliger de rijstijl, hoe lager de premie. "Op basis van gegevens die we verzamelen, kunnen we een profiel opmaken van de chauffeur en de hoogte van de premie bepalen", zegt Philippe Neyt van Corona Direct.

Volgens Baloise, dat een proefproject uitvoerde bij honderd auto's, leidt het plaatsen van het toestel ook tot veiliger rijgedrag. Dat zou het belangrijkste opzet zijn: minder ongevallen.

Ethias is eveneens aan het bekijken of het een dergelijk systeem kan invoeren. "Dit is de manier om verzekeringen op maat te maken. We weten alleen nog niet wanneer we dit zullen introduceren", klinkt het. Ethias verzekert zowat 650.000 automobilisten, Baloise 600.000, Corona Direct 100.000. Dat is samen zowat een zesde van het aantal ingeschreven voertuigen in ons land. Andere maatschappijen, zoals KBC en Touring, hebben nog geen plannen om een dergelijk systeem in te voeren.

Vijf jaar bijhouden

Toch zijn er heel wat vragen over privacy. Op basis van de informatie die verzekeraars zouden krijgen, weten ze precies waar een chauffeur wanneer naartoe gaat en waar hij is geweest. "We hebben de locatie nodig om te weten of de maximumsnelheid wordt gerespecteerd, maar we beseffen dat de informatie zeer goed moet worden beveiligd", vertellen ze bij Baloise. "Het is de bedoeling de gegevens vijf jaar bij te houden; daarna maken we ze anoniem. Er zijn ook voordelen aan verbonden: we kunnen ongevallen beter in kaart brengen, of helpen als een voertuig wordt gestolen."

Dit alles moet nog de toestemming krijgen van de Privacycommissie. "Het kan, maar veel hangt af van de voorwaarden", zegt voorzitter Willem Debeuckelaere. "Vijf jaar gegevens bijhouden lijkt me buiten proportie. Cruciaal is de toestemming van de verzekeringnemer. Die moet volledig en correct worden geïnformeerd."

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) reageert dan weer enthousiast. "Systemen die rijgedrag registreren, gekoppeld aan feedback aan de bestuurder, kunnen helpen om het verkeer veiliger te maken."

Volgens Wauthier Robyns van Assuralia, de belangenvereniging van verzekeraars, is het normaal dat zo'n mechanisme zijn intrede doet. "In Groot-Brittannië, Italië, de VS en Canada bestaan zulke systemen al, het is logisch dat ze ook hier opduiken. Belangrijk is natuurlijk dat het vrijwillig gebeurt. Zo kan de relatie tussen verzekeraar en klant verbeteren."

Bron: De Morgen; 14 november 2015; (http://www.demorgen.be/binnenland/l...reren-be05d6a3/)

Mening: Naar mijn mening is zulk systeem dat het gedrag van autobestuurders vastlegt over het algemeen geen slecht idee. Of de verzekeringsmaatschappijen er nu beloning of straf aankoppelen, het controleren van gedrag kan informatie opleveren om het veiliger te maken op de baan. Ik ben zelf voorstander van een boete of straf bij roekeloos gedrag op de weg, om zo de echte wegpiraten de kunnen intomen. Natuurlijk zullen zulke weggebruikers niet akkoord gaan, en zal er voorlopig ook enkel een beloning kunnen gegeven worden aan bestuurders die uitermate veilig en correct rijden.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.