|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Nederland gaat voor veiligere, uniforme rotondes
Rotondes en kruispunten moeten veel meer op elkaar gaan lijken. De wirwar aan verkeersborden, wegmarkeringen, verlichting en verkeersborden leidt tot zoveel ongelukken, dat de Nederlandse verkeersminister Melanie Schultz ingrijpt.
Nederland heeft ruim drieduizend rotondes, die vaak verschillend zijn vormgegeven. Automobilisten weten daardoor vaak niet waar ze aan toe zijn. Het is veelal onduidelijk wie er voorrang heeft. 44 Procent van de ernstig gewonde verkeersslachtoffers valt op een kruispunt; ruim twee derde daarvan binnen de bebouwde kom. Verkeersveiligheid Veel leed kan worden voorkomen door de weggebruiker altijd met dezelfde elementen op een kruispunt of rotonde te confronteren, vertelt John Boender. Hij is projectmanager bij CROW, het kennisplatform voor verkeer en vervoer. Dankzij enkele basiskenmerken herkent de weggebruiker straks beter wat voor soort rotonde of kruispunt hij nadert. ,,Ik verwacht dat de verkeersveiligheid vergroot," zegt minister Schultz. Zij neemt woensdag officieel de nieuwe regels voor kruispunten in ontvangst. bron 11/11/2015 Het Laatste Nieuws http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...-rotondes.dhtml mening : Ik vindt het heel goed dat ze de rotondes veiliger gaan maken. In het artikel staat dat Nederland heel veel rotondes heeft en dat ze ook vaak heel onduidelijk zijn. Dus vind ik het een heel goed idee om ze allemaal hetzelfde te maken zo dat er minder discussie komt van wie heeft er nu voorrang of juist niet. Ik kom zelf geregeld in Nederland en merk toch vaak dat het anders rijden is dan in België. Want in Nederland zijn er zoveel verschillende verkeerssituaties die ook soms wel gevaarlijk zijn ,dat ik soms zelf twijfel over mezelf : heb ik voorrang , moet ik voorrang verlenen of zit ik wel op de juist sorteer strook. Ik vind het goed dat ze deze gaan aanpassen en overal proberen dezelfde punten te maken. Dit zal al zeker een preventie zijn voor de verkeersongevallen en zal ook meer twijfel wegnemen bij de bestuurders. |