|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Daarom geven we allemaal te veel uit
We hebben allemaal een gat in ons hand, omdat we gewoon vergeten dat we nog geld nodig hebben in de toekomst. We trappen in de val van het 'vertekende optimisme': we denken onterecht dat we er goed voor staan.
Uiteraard is optimisme een goede eigenschap, maar niet echt gunstig voor onze portemonnee. We plannen ons leven alsof we in de toekomst als maar meer geld zullen verdienen Een recent onderzoek van de University of Colorado stelt dat als we aan onze toekomst denken, meestal aan ons inkomen denken en niet zozeer aan onze dagelijkse uitgaven. We kopen een huis dat we ons eigenlijk niet kunnen veroorloven, omdat we ervan uitgaan dat ons salaris in de toekomst zal stijgen. Hierbij negeren we de extra uitgaven die we de komende jaren zullen moeten doen. We nemen dus fincanciële beslissingen zonder al te ver vooruit te kijken, wat op langere termijn grote gevolgen kan hebben. "Zo kopen mensen een huis of auto die ze niet kunnen betalen", zegt John Lynch, een van de auteurs van de studie. "We denken niet aan extra uitgaven, zoals verzekeringen, reparatiekosten, elektriciteit, verwarming... Bron: http://www.hln.be/hln/nl/942/Econom...-veel-uit.dhtml Datum: 7/11/15 - 18u20 Eigen mening: Dit artikel geloof ik meteen. Het gaat erover dat mensen veel geld uitgeven (auto's, huizen,...) zonder deze eigenlijk te kunnen betalen. Ze gaan ervan uit dat ze in de toekomst toch genoeg gaan verdienen. Dit vraag ik mij ook geregeld af, sommige mensen kopen alles wat ze willen en kijken niet op een euro meer of minder. Hoe doen zij dit? Al vind ik wel dat ze gelijk hebben. Je leeft maar één keer, maar je moet bewust omgaan met geld. Je moet geen veel te dure auto gaan kopen die je toch niet kan afbetalen. Maar, als je in het weekend graag veel geld uitgeeft, vind ik dat je volste recht! |