|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Een op de vijf studenten loopt risico op depressie
Een op de vijf studenten loopt risico op depressie
Psychische klachten zijn een wijdverspreid probleem onder studenten. Want een vijfde van de jongeren die aan een universiteit of een hogeschool les volgen, loopt risico op een depressie. Bij de totale bevolking is dat maar dertien procent. Dat blijkt uit een studie van de KU Leuven waarover de kranten van Mediahuis berichten. Een op de zeven kampt daadwerkelijk met psychologische stoornissen. Een op de twintig studenten denkt soms aan zelfdoding, zo blijkt nog uit het onderzoek dat professor Ronny Bruffaerts sinds het academiejaar 2012-2013 bij duizenden studenten uitvoerde. De moeilijkheden hebben vaak te maken met de plotse overstap van het middelbaar naar het hoger onderwijs. "Er komen een heleboel uitdagingen op hen af: ze voelen de druk om te presteren, de vertrouwde structuur van het middelbaar valt weg, ze moeten een sociaal netwerk uitbouwen en leren studeren", aldus Bruffaerts. Om het probleem aan te pakken, heeft de KU Leuven "MindMates" in het leven geroepen. Het project moet studenten onder meer aanzetten om te waken over elkaars mentale gezondheid. Bron: De Morgen http://www.demorgen.be/wetenschap/e...essie-bfda45a2/ Eigen mening: In het artikel vind ik dat er zeer hoge cijfers staan voor de kans op een depressie. Alleen al het feit dat één op vijf van de studenten het risico loopt, is al alarmerend hoog. Dan moeten we ons nog realiseren dat één op de zeven daadwerkelijk psychologische problemen heeft. Naast dit feit wordt er ook nog gesproken over zelfdoding. Deze cijfers liggen dan wel lager dan de psychologische problemen, maar toch zijn ook deze veel te hoog. Dit kan niet onopgemerkt blijven. Het is zeer belangrijk dat studenten een hart onder de riem wordt gestoken en hulp krijgen. Daarom vind ik het project "MindMates" zeker al een goede start. Toch moet er naar mijn mening meer gebeuren. Enkel de "MindMates" lijkt me niet genoeg. Zo kan het ook interessant zijn om grootschalige acties op poten te zetten. Hierbij kan het belang van een gezonde geest in een gezond lichaam terug in de verf worden gezet. De studenten moeten zich van dit ernstig probleem beter bewust zijn. Het gaat tenslotte niet alleen om zichzelf nu, maar ook om zichzelf in de toekomst. Het lijkt me dan ook zeer sterk dat studenten die momenteel lijden aan psychologische problemen, hier later gevolgen van zullen ondervinden of misschien opnieuw dit soort problemen ondervinden op hun werk. |