|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
NMBS-baas Cornu: “Onze tarieven zijn ridicuul laag”
De NMBS verdient veel te weinig aan haar ticketverkoop. Soms zijn de tarieven ridicuul laag zegt spoorwegbaas Jo Cornu. De prijzen van sommige tickets, zoals die tijdens piekuren, zullen de komende jaren dus moeten stijgen. Tegelijk moet de dienstverlening veel beter worden en komen er nieuwe treinstellen, goed voor 100.000 nieuwe plaatsen binnen dit en acht jaar.
De stijging van de productiviteit met jaarlijks 4 procent tegen 2019 die minister van Mobiliteit Jacqueline Galant vraagt, zal van de NMBS een zeer zware inspanning vragen. Dat heeft NMBS-topman Jo Cornu woensdag in de Kamer gezegd. "De komende jaren zijn alleszins uitdagend", zei Cornu. ‘De spoorwegen moeten van de regering tegen 2019 immers 663 miljoen euro besparen.' Cornu denkt aan meerdere pistes, bijvoorbeeld commerciële vrijheid om de ticketprijzen te bepalen. "Nu verdient de NMBS 6 cent per afgelegde kilometer per reiziger. In het buitenland is dat veel meer. In Nederland bijvoorbeeld 11 cent, in Groot-Brittannië zelfs 18 cent." Anderzijds hamerde hij opnieuw op de infrastructuurvergoeding die de NMBS aan Infrabel moet betalen en die “bij de hoogste in Europa is”. Nieuwe treinen Cornu zei ook dat er geïnvesteerd wordt in nieuwe treinen. Die zijn nu gemiddeld 21 jaar oud, in het buitenland is dat maar 16 jaar. Binnen dit en enkele jaren komen er 100.000 plaatsen bij. "Op alle treinen moeten reizigers ook toegang hebben tot draadloos internet. En we willen 65.000 nieuwe parkeerplaatsen creëren in de buurt van stations." Op de vraag in welke grootorde de ticketprijzen zullen stijgen, zegt woordvoerder Bart Crols: "Het gaat om meer flexibiliteit. Zowel voor de spitsuren als in de daluren, als voor de verschillende formules die we willen aanbieden. Maar voor de details is het nog te vroeg." Spoorbaas Cornu haalde tijdens zijn uiteenzetting in de Kamer nog aan dat de stakingen van eind 2014 10 miljoen euro gekost hebben. “Dat is het salaris van 160 werknemers per jaar.” Bron:Het Nieuwsblad - http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151021_01931101 Mening: Prachtige zet van de NMBS om midden in weer maar eens een staking (die, als we de berichten mogen geloven, vandaag nog onrechtstreeks iemand het leven heeft gekost) aan te kondigen dat dé oplossing is om tickets duurder te maken voor de reizigers. Meneer Crols haalt aan dat de NMBS veel minder verdient per reiziger per kilometer dan bijvoorbeeld Nederland, en leidt daar uit af dat tickets hier veel te goedkoop zijn. Zou het niet kunnen dat dit bedrag hier zo laag ligt omdat de gemiddelde Vlaamse trein zoveel langer doet over één kilometer (door systematisch te laat te vertrekken)? Kan deze lage opbrengst ook niet liggen aan het feit dat er in België veel minder pendelaars überhaupt de trein nemen omdat ze ons openbaar vervoer simpelweg niet meer vertrouwen? Bijna twaalf euro voor een enkeltje richting Leuven vind ik bijvoorbeeld al niet goedkoop (ter vergelijking: met de bus ben je zo'n twee euro kwijt). Ik denk dat België in de eerste plaats behoefte heeft aan treinen die op tijd rijden (als ze al rijden), en daarna pas aan 'nieuwe modellen', (gratis?) wifi en parkeerplaatsen. Als de NMBS verwacht dat wij ophoesten voor hun besparingen, vrees ik dat de gemiddelde winst per reiziger per kilometer alleen nog maar meer zal zakken door een totaal gebrek aan reizigers. Laatst aangepast door B*am.Seels : 21st October 2015 om 21:04. |