|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
‘Voldoende geld voor kernstop in Duitsland’
De vier grote Duitse energiebedrijven hebben voldoende geld gereserveerd om de kosten te dekken van de ontmanteling van hun kerncentrales en het opruimen van atoomafval. Dat meldde het Duitse ministerie van Economische Zaken zaterdag, op basis van de resultaten van een zogenoemde stresstest die het liet uitvoeren.
E.ON, RWE, EnBW en Vattenfall moeten de acht resterende kerncentrales in Duitsland ten laatste in 2022 buiten werking stellen. De regering onder leiding van bondskanselier Angela Merkel besloot dat in 2011 na de kernramp in het Japanse Fukushima. De onderzoekers schatten dat de ontmanteling van de centrales en het opruimen van het nucleaire afval in het gunstigste scenario 25,1 miljard tot 29,9 miljard euro kost en in het slechtste scenario 77,4 miljard euro. De vier ondernemingen hebben momenteel 38,3 miljard euro opzijgezet. Dat betekent dat ze nog 39,1 miljard euro tekortkomen, in het geval dat het slechtste scenario uitkomt. Maar zelfs als dit volgens minister Sigmar Gabriel van Economische Zaken ‘onwaarschijnlijke’ scenario zou uitkomen, zouden de ondernemingen voldoende vermogen hebben om alle kosten te dekken. Volgens accountants die dat onderzochten, hebben de vier ondernemingen momenteel samen een vermogen van 83 miljard euro. Bron:http://www.standaard.be/cnt/dmf20151010_01912764 Eigen mening: Ik denk dat Duitsland met deze kernstop het juiste doet voor zijn industrie en zijn milieu. Natuurlijk kan het zijn dat op een bepaald moment door stil leggen van deze kerncentrales er misschien enkele problemen kunnen optreden omtrent energieverbruik. Toch denk ik dat het niet slecht is van de Duitse energie bedrijven om eerder vroeg dan laat deze kerncentrales te ontmantelen en af te breken. Zo willen ze natuurlijk voorkomen dat er binnen enkele jaren een 'fout' plaats vind waardoor ze in een Duist Fukushima terecht komen. OP dit vlak ben ik het helemaal eens met de Duitse energiebedrijven dat het beter is om te voorkomen dan te verhelpen. |