|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Luchtvaartagentschap: vliegtuigen moeten oppassen voor Russische raketten
Het Europese luchtvaartagentschap EASA heeft een waarschuwing uitgestuurd naar alle luchtvaartmaatschappijen die over Irak, Iran en de Kaspische Zee vliegen, nu Rusland zijn luchtoorlog tegen de rebellen in Syrië opvoert. Het land gebruikt langeafstandsraketten en die kunnen een gevaar vormen voor lijnvliegtuigen.
Rusland maakte afgelopen week bekend dat het voor het eerst raketten op Syrische doelen had afgevuurd vanuit de Kaspische Zee. Daarbij zouden volgens Westerse bronnen ook raketten in Iran zijn neergekomen, maar dat wordt door de Russen ontkend. De escalatie van de gevechten noopt de EASA nu om een waarschuwing uit te sturen naar haar leden, berichtten verschillende media. De waarschuwing werd op 9 oktober uitgestuurd. "Voor de raketten Syrië bereiken, kruisen ze het luchtruim boven de Kaspische zee, Iran en Irak, waar ook transportroutes liggen voor lijnvliegtuigen", aldus de organisatie met zetel in Keulen. De luchtvaartmaatschappijen tekenen op basis van de veiligheidsbulletins van EASA hun vliegroutes uit. In het verleden werden bijvoorbeeld bepaalde gebieden boven Irak niet langer overvlogen. EASA beklemtoonde dat ze dit keer nog geen specifieke aanbevelingen heeft gedaan over wat luchtvaartmaatschappijen zouden moeten doen. Mogelijk komen die aanbevelingen er wel als ze meer informatie heeft over de toestand in de regio. Alvast Air France zou zijn vliegschema hebben aangepast boven Iran en de Kaspische Zee, schrijft de Duitse krant 'Die Welt'. Meer details ontbreken. Sinds het neerstorten van de vlucht MH17 van Malaysia Airlines boven het oosten van Oekraïne, is de sector meer op zijn hoede bij vluchten boven oorlogsgebied. Alle 298 inzittenden van de MH17 kwamen bij de ramp om, mogelijk werd het toestel geraakt door een raket. Bron: HLN, 12/10/2015, http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...-raketten.dhtml Ik vind het vreemd dat zoiets mogelijk zou kunnen zijn. Ik zou denken dat Rusland toch rekening houdt met de lijnvliegtuigen of toch op z'n minst zelf laat weten dat het gevaarlijk is om te vliegen met lijnvliegtuigen boven Irak, Iran en de Kaspische Zee. Ook vreemd dat enkel Air France al heeft laten weten dat ze hun vliegschema aanpassen. Het lijkt alsof de vliegtuigmaatschappijen nog niet veel geleerd hebben uit het ongeluk van vlucht MH17. Rusland zou misschien beter met vliegtuigen te werk gaan zodat er minder gevaar is voor de lijnvliegtuigen die daar overvliegen. Laatst aangepast door Jens.W*uyts : 12th October 2015 om 07:58. |