|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Kris Peeters gaat burn-out en stress op het werk aanpakken
Kris Peeters gaat burn-out en stress op het werk aanpakken
Federaal minister van Werk Kris Peeters (CD&V) gaat psychische problemen zoals stress en burn-out op het werk aanpakken. In een toespraak zei Peeters dat hij samen met minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) een programma zal opzetten om mensen die langdurig ziek waren, eenvoudiger het werk te laten hervatten. Na zijn besprekingen over de uitstoot van de Volkswagens, reisde minister Peeters van Brussel naar Maasmechelen om de initiatiefnemers van de campagne Zot van Te Gek!? een hart onder de riem te steken. ‘De naam heb ik blijkbaar zelf ooit gelanceerd in een interview’, aldus Peeters. ‘Ik draag de mensen die zich inzetten voor een betere geestelijke gezondheidszorg een warm hart toe. Ik wens dan ook iedereen in Maasmechelen te feliciteren met het behaalde label en hoop dat vele gemeenten in Vlaanderen spoedig dit goede voorbeeld zullen volgen.’ Peeters gaf ook aan vanuit zijn departement meer aandacht te schenken aan geestelijk welzijn. ‘We stellen vast dat één op de drie mensen hier direct of indirect mee te kampen heeft. Dat is niet alleen voor hen een zware last, ook voor onze ziekteverzekering, waar de uitgaven zijn toegenomen met 25 procent tot 6,8 miljard euro. Vandaar dat wij ook vanuit het departement Werk een steentje willen bijdragen aan de oplossingen. Zo zullen we maatregelen nemen om burn-out en stress op het werk te verminderen. Bovendien gaan we een programma opzetten om de werkhervatting te vergemakkelijken bij mensen die langdurig ziek zijn geweest. Met collega De Block zullen we hier te gepasten tijde over communiceren’, besloot Peeters. Bron: DS Eigen mening: Ik vind het een heel goed idee om burn-out en stress op het werk te behandelen. Mensen moeten zich goed in hun vel voelen want dan presteren ze beter op hun werk. Het heeft zowel voordelen voor de werknemer als de werkgever. |