|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Hogere belastingen gelden niet voor leasingwagens
Hogere belastingen gelden niet voor leasingwagens
De maatregelen die Vlaamse regering gisteren aankondigde om ons wagenpark groener te maken, zullen niet gelden voor leasingwagens. 'Daarvoor is er een samenwerkingsakkoord met Brussel en Wallonië nodig’, klinkt het bij Vlaams minister van Begroting Annemie Turtelboom (Open VLD). Hoe de nieuwe verkeersbelasting er concreet uit zal zien, is nog niet helemaal duidelijk, maar het uitgangspunt is duidelijk: de Vlaamse regering wil de ‘ontdieseling’ van het Vlaamse verkeer versnellen zonder te raken aan het bestaande wagenpark. Enerzijds wordt de verkeersfiscaliteit hervormd, zodat vervuilende wagens (veel) meer verkeersbelasting betalen en aardgas-, hybride en zeker elektrische wagens minder. Anderzijds wordt de aankoop van een elektrische auto aangemoedigd met een premie. Opvallend is dat de nieuwe maatregelen alleen zullen gelden voor privéwagens en niet voor auto’s die via een leasingbedrijf aangekocht worden. Een groot deel daarvan rijdt nochtans op diesel. Volgens Vlaams minister van Begroting Turtelboom is daar een logische verklaring voor. ‘Om die maatregelen ook voor leasingwagens te laten gelden, is er een samenwerkingsakkoord met Brussel en Wallonië nodig’, zei ze in De Ochtend op Radio 1. ‘Wallonië wil dat echter niet tekenen.’ Dus wordt gevreesd dat de leasingbedrijven hun auto’s in Brussel of Wallonië zouden registreren, als ze in Vlaanderen meer moeten gaan betalen. Daarom werd dus beslist een uitzondering te maken. En dat betekent dat een groot deel van ons wagenpark buiten schot blijft. Zo’n 15 procent van ons wagenpark bestaat immer uit dergelijke bedrijfswagens, aldus de minister. ‘Maar we hadden de keuze: helemaal geen maatregelen nemen of de leasingwagens niet meenemen’, aldus de Turtelboom. ‘Maar als Wallonië zo’n akkoord tekent, dan kunnen we de maatregelen uitbreiden naar leasingwagens.’ 'Geen folieke voor rijken' Volgens sommige berichten wordt de ingreep om propere wagens te belonen in N-VA-kringen afgedaan als ‘een folieke’ van Turtelboom. ‘Door wat geld rond te strooien voor Tesla’s gaan we het wagenpark niet vergroenen” klinkt het. N-VA-kopstuk Liesbeth Homans benadrukt echter dat de beslissing tijdens de onderhandelingen collegiaal werd afgeklopt. 'Bovendien zijn er nog andere milieuvriendelijke wagens dan Tesla’s', aldus Homans, die verwijst naar voertuigen vanaf 7.000 euro. 'Het nu voorstellen alsof het alleen een folietje is voor rijke mensen, is niet correct.' Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150929_01892427 Eigen mening: Persoonlijk vind ik het niet correct dat de hogere belastingen niet gelden voor leasingwagens. Zo komen er weer extra kosten bij voor de gewone mens. De mensen die al het voordeel hebben dat ze hun auto krijgen van een leasingbedrijf, krijgen er nu nog wat extra voordelen bij. Als de regering echt wil dat de dieselauto's verdwijnen, moeten ze ook de leasingwagens aanpakken. Er zijn momenteel al zoveel mensen die het moeilijk hebben om alles te kunnen betalen. Ik denk niet dat deze mensen ermee kunnen lachen dat deze maatregel niet voor iedereen geldt. Iedereen gelijk voor de wet. |