![]() |
|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
‘Geef werknemers met bedrijfswagen extra mobiliteitsbudget’
Geef werknemers met bedrijfswagen extra mobiliteitsbudget
We moeten niet kijken naar wie allemaal een bedrijfswagen bezit, maar wel naar hoe die gebruikt wordt. Dat zegt Katrien Backx, projectmanager bij het Vlaams Instituut voor Mobiliteit. Zij heeft een proefproject opgestart waarbij werknemers -ook als ze al een bedrijfswagen hebben- een extra mobiliteitsbudget krijgen om daarmee openbaar vervoer of een huurfiets te kunnen betalen. ‘Bedrijven moeten hun werknemers meer stimuleren om duurzame modi te gebruiken.’ Dag in dag uit staat de Vlaming in file. De verklaring is eenvoudig: vrijwel iedereen moet op hetzelfde ogenblik op zijn werk zijn, dus zijn er simpelweg te veel auto’s op de weg. Vooral in bedrijven waar een bedrijfswagen tot het loonpakket behoort, nemen werknemers nog nauwelijks een alternatief vervoersmiddel. ‘Er zijn heel veel werknemers met een bedrijfswagen die met de trein zouden willen gaan, omdat ze niet graag in file staan, maar dat niet doen omdat ze dan zelf moeten betalen voor de verplaatsing’, verklaarde Katrien Backx, projectmanager bij het Vlaams Instituut voor Mobiliteit in ‘De Ochtend’ op Radio1. Dus startte het Vlaams Instituut voor Mobiliteit een proefproject in twintig bedrijven. Daar krijgen de werknemers (zowel die met als die zonder bedrijfswagen) een soort VISA-kaart met een mobiliteitsbudget waarmee ze hun verplaatsingen kunnen betalen. Je kiest zelf hoe je het budget spendeert: huur je een elektrische fiets, koop je een treinticket: alles kan. Het bedrijf betaalt. ‘Het gaat er vooral over dat je alternatieven geeft aan de mensen. Dat als je de (bedrijfs)wagen wíl laten staan, je daar niet zelf financieel voor moet tussenkomen’, aldus Backx. In sommige bedrijven van het proefproject krijgt iedereen hetzelfde budget, maar je kan het budget ook laten verschillen van persoon tot persoon. Mensen die vaak zakelijke verplaatsingen maken krijgen dan een hoger budget dan wie enkel woon-werkverkeer moet betalen. Of het kan nog een stap verder: verschillende scenario’s in functie van het werknemersprofiel. ‘Eén bedrijf heeft bijvoorbeeld al zijn hele vergoedingssysteem aangepast. Wie vaak de fiets neemt krijg een fietsvergoeding. Wie slechts af en toe het openbaar vervoer gebruikt, krijgt een tienrittenkaart’, vertelde Backx nog. Volgens Backx zal het mobiliteitsbudget helpen om minder auto’s op de weg te krijgen, zodat minder mensen in file moeten staan. Maar aangezien het proefproject nog loopt, zijn er nog geen resultaten weer te geven. Er waren overigens al beperkte vormen van een dergelijk mobiliteitsbudget, maar de administratieve rompslomp schrikte de bedrijven nog te vaak af. Ook daar wil het Vlaams Instituut voor Mobiliteit bij helpen. DS, 17/09/2015 Eigen mening: Een bedrijfswagen is nog altijd een aantrekkelijk middel om je te verplaatsen. Veel bedrijven bieden deze optie aan hun werknemers, terwijl er andere opties zijn. Het is belangrijk om het mobiliteitsprobleem aan te pakken zowel voor de files als voor het milieu. Ik vind dat we bedrijfswagen minder aantrekkelijk moeten maken en het openbaar vervoer en carpoolen aantrekkelijk maken. Ik begrijp dat het voor sommige werknemers moeilijk is om het openbaar vervoer te nemen. Vaak zijn er slechte verbindingen en er is bespaard bij het openbaar vervoer. Als werknemers geen grote afstanden moeten afleggen, is een elektrische fiets wel een mogelijke oplossing. Ik hoop dat mensen verschillende opties willen overwegen en ik ben benieuwd naar de resultaten van het onderzoek. |