|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Adelantex : luchttransport voor bederfelijke goederen
Adelantex : luchttransport voor bederfelijke goederen
De logistieke dienstverlener Adelantex uit Zaventem zorgt ervoor dat groenten en fruit van over de hele wereld vers in de Belgische winkelrekken belanden. Op de Expo Milano 2015 richt het bedrijf de schijnwerper op het belang van de logistieke sector voor onze voedselbevoorrading. Adelantex werd 23 jaar geleden opgericht als douanekantoor, maar geleidelijk heeft het zich gespecialiseerd in een nichemarkt van het luchttransport: het vervoer van bederfelijke goederen, in het vakjargon 'perishables' genoemd. Het gaat daarbij vooral om verse goederen van topkwaliteit, zegt business manager Frank Van Gelder, zoals groenten en exotisch fruit. "Het zijn goederen die vandaag nog aan de boom hangen, morgen geoogst worden en overmorgen in de winkel liggen." In België is Adelantex marktleider in deze categorie. Het hoofdkantoor is gevestigd op de luchthaven van Zaventem, en er zijn filialen op de luchthavens van Luik en Leipzig. Het bedrijf is verantwoordelijk voor 15 procent van alle voedingsproducten die met het vliegtuig naar Europa getransporteerd worden, goed voor een jaarlijks volume van 60.000 ton. Optimalisatie Adelantex heeft geen eigen vloot, maar maakt gebruik van bestaande verbindingen. "België is sterk op de export gericht; er worden bijvoorbeeld heel veel farmaceutische producten per vliegtuig naar het buitenland verscheept. Wij zorgen er dan voor dat die vliegtuigen op de terugvlucht perishables meenemen, zodat ze niet leeg of halfvol moeten terugvliegen", legt Frank Van Gelder uit. "In de buik van passagiersvliegtuigen voor lange afstand is altijd plaats voor cargo, en die benutten wij optimaal." Voor Afrikaanse bestemmingen werkt Adelantex samen met Brussels Airlines, dat op dat continent een sterk netwerk heeft. Daarnaast gebruikt Adelantex vluchten van integrators zoals TNT en DHL, die veel pakjes transporteren vanuit Europa en op de terugvlucht laadruimte over hebben. Een derde transportmiddel zijn vrachtvliegtuigen die bijvoorbeeld grote onderdelen voor oliewinning vervoeren vanuit Europa. Ook hier zorgt Adelantex ervoor dat deze gevuld kunnen terugvliegen. "Soms stellen mensen zich vragen bij de CO2-kost van luchttransport. Maar wij vullen vliegtuigen die anders toch zouden vliegen. Als je een vliegtuig met 300 passagiers en een lege cargoruimte laat vliegen, is de CO2-uitstoot zelfs hoger dan wanneer je het vliegtuig optimaal kan beladen." De voornaamste klanten van Adelantex zijn wholesale-bedrijven en importeurs. "Zij bufferen een voorraad en leveren van daaruit aan de retailsector, zeg maar de Colruyts en Carrefours van deze wereld", zegt Frank Van Gelder. Een belangrijk platform is Rungis bij Parijs, de grootste versmarkt ter wereld. "In Rungis komen distributeurs, retailketens, topkruideniers en restaurateurs om topproducten te kopen. Wij leveren daar 30 tot 35 procent van de luchtvracht." Vakkennis De toegevoegde waarde van Adelantex zit in de vakkennis over de behandeling van perishables. Via een wereldwijd netwerk wordt de kwaliteit over het hele traject gemonitord, van aan het vertrekpunt tot bij aankomst. Wanneer de vracht in Brussel arriveert, wordt ze door Adelantex zelf afgehandeld. Het gekoelde magazijn van 8.800 vierkante meter ligt vlak naast het tarmac, zodat de koudeketen niet onderbroken wordt. "Dat is heel belangrijk om de kwaliteit te garanderen. Frambozen en blauwe bessen zijn heel gevoelig voor temperatuurschommelingen. Als je bessen koopt die er mooi uitzien maar al na een dag beschimmeld zijn, wijst dat meestal op temperatuurverschillen tijdens het transport." Voedselveiligheid is een essentieel onderdeel van het proces. Elke lading die Europa binnenkomt, wordt gekeurd. Dat kan een documentcontrole zijn, waarbij alle transportdocumenten nagekeken worden. Maar er kan ook een fysieke keuring gebeuren, waarbij de producten bekeken en onderzocht worden, of een volledige labokeuring waarbij gecontroleerd wordt op voedingskwaliteit en op de aanwezigheid van ziektes of pesticiden. Anticiperen Adelantex telt een vijftigtal werknemers in Europa. Typisch voor een kmo is dat medewerkers van meerdere markten thuis moeten zijn. "Onze magazijniers moeten meteen kunnen zien of er iets mis is met een lading. Zij krijgen dus ook een opleiding in kwaliteitscontrole van voeding", zegt Frank Van Gelder. Het operationeel departement moet zich bekwamen in douanereglementen en veiligheidsvoorschriften voor de luchtvaart. De klantendienst staat de klanten bij wanneer een vlucht vertraging oploopt, door weersomstandigheden bijvoorbeeld. En omdat Adelantex seizoensgebonden producten invoert, moeten salesmedewerkers in het verkoopsverhaal die groeikalender volgen. Bron: De Standaard, 16 mei 2015 http://www.standaard.be/cnt/dmf20150515_01682347 Mening: We eten allemaal exotische groenten en fruit, maar staan niet of weinig stil bij het transport ervan. Ik vind het goed dat Adelantex gebruik maakt van vliegtuigen die toch moeten vliegen, met of zonder de producten. Naar mijn mening kunnen deze vliegtuigen dan beter helemaal volgeladen zijn dan dat ze enkel terug moeten om passagiers op te pikken zonder dat ze volgeladen zijn. Daarnaast is het ook enorm belangrijk dat de temperatuur van de producten constant blijft. Niemand wil frambozen kopen in de winkel die ze meteen moeten opeten voordat ze beschimmeld zijn. Dat zou getuigen van een product van lage kwaliteit. Vandaag de dag willen mensen verse producten en ik ben tevreden met ondernemingen als Adelantex die ons gevarieerde maaltijden met kwaliteitsvolle producten kunnen bieden. |