actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th April 2015, 08:03
l*ssa.sips l*ssa.sips is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 81
Francken wil ooit 'solidaire eliteschool' oprichten

Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) is van plan ooit een school op te richten. Dat zegt hij in de Campuskrant, het tijdschrift van de KU Leuven. Geheel verwonderlijk is die ambitie niet, aangezien Francken in Leuven pedagogie studeerde.

"Er is grote vraag naar hoogstaand onderwijs, gestoeld op bepaalde principes. Streng maar rechtvaardig, bijvoorbeeld. Punten aftrekken voor dt-fouten, het gezag van de leerkracht herstellen."

Francken schuwt daarbij het woord elitair niet. "Ik wil een school die solidair is, maar niet socialistisch. Elitair, maar niet blank. Iedereen krijgt een kans, maar de ene zal de hoge standaarden aankunnen, de andere niet. Dat is dan maar zo."

Zijn woordvoerster Katrien Jansseune bevestigt de plannen van Francken, al zal hij zijn ambt als staatssecretaris er niet voor opgeven. "Het is een droom die op zijn bucket list staat", klinkt het. "Maar ik ga ervan uit dat hij pas iets met die ambitie zal doen als hij meer tijd heeft dan vandaag het geval is."

Bron: De Morgen: http://www.demorgen.be/binnenland/f...chten-a2304651/ (geraadpleegd op 30/04/2015)
Mening: Er blijkt een vraag te zijn naar hoogstaand onderwijs dat streng, maar toch rechtvaardig is. Daarnaast moet het gezag van de leerkrachten hersteld worden. Ben ik hiermee akkoord? Absoluut niet. Het onderwijssysteem dat wij vandaag hanteren in ons land is een degelijk onderwijs dat is gericht op differentiatie. Elke leerling moet de mogelijkheid krijgen zich optimaal te kunnen ontplooien. De leerkrachten krijgen in hun opleiding alle mogelijke methoden aangeleerd om om te gaan met het niveau van de leerlingen en de benadering van de leerlingen. Waarom zouden we het strenge gezag van de leerkrachten moeten herstellen als het zo ook gaat? Daarnaast is het niet zo dat er geen gezag meer is, het is naar mijn mening nu gewoon redelijker. Jongeren krijgen duidelijk uitgelegd waarom iets wel/niet mag, waarom ze iets aangeleerd krijgen, enzovoort. Daarbij krijgen leraren in opleiding aangeleerd dat elke leerkracht een taalleerkracht is. Zo moeten de leerkrachten wijzen op dt - fouten. Of ze hier al dan niet punten voor aftrekken hangt af van de school en de leerkrachten zelf. Moet hier dan een nieuwe school voor opgericht worden, om punten af te trekken voor dt-fouten? Daarbij creëren we een elite van leerlingen. Er wordt gezegd dat iedereen welkom is op deze school, maar uiteindelijk zullen alleen de leerlingen met een hoog IQ op deze school welkom zijn. Wat dan met de andere leerlingen, zijn deze niet goed genoeg? Waarom zouden we dit willen? Moeten we niet net streven naar gelijkheid tussen leerlingen, scholen waarbij alle leerlingen bij elkaar kunnen zitten, waarbij de sterkere de zwakkere leerlingen kunnen helpen? Ik denk van wel...
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.