![]() |
|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Minder vrachtwagens, meer bedrijfsvoertuigen
Minder vrachtwagens, meer bedrijfsvoertuigen
Het bedrijfsvoertuigenpark is ook in 2014 gegroeid. Op 31 december 2014 waren er 1.054.544 bedrijfsvoertuigen ingeschreven, een stijging van 2,1 procent ten opzichte van 2013. Dat blijkt dinsdag uit cijfers van de FOD Mobiliteit. Op de lange termijn valt vooral op dat bestelwagens fors aan populariteit winnen, terwijl vrachtwagens minder in trek zijn. Opvallend is dat het aantal bestelwagens op tien jaar tijd met 36 procent is gestegen, terwijl het aantal vrachtwagens met 4 procent daalde. Het aantal bestelwagens (maximaal toegelaten massa 3,5 ton) steeg van 483.943 voertuigen in 2004 met 36 procent tot 657.398 in 2014. In vergelijking met 2013 steeg het aantal bestelwagens met 2,5 pct. Het aantal vrachtwagens (+3,5 ton) daalde dan weer met 4 procent sinds 2004 (van 105.786 naar 101.569) en met 0,7 procent sinds 2013. Het stijgende aantal bestelwagens en het dalende aantal vrachtwagens kunnen te maken hebben met het feit dat het voor startende ondernemers gemakkelijker is om een bestelwagen aan te kopen, dan meteen te kiezen voor een vrachtwagen van meer dan 3 ton, aldus woordvoerder van de FOD Mobiliteit Thomas De Spiegelaere. Een vrachtwagen is duurder, een bestuurder heeft een ander rijbewijs nodig en heeft ook andere technische vereisten, zoals een tachograafkaart. Ook het aantal aanhangwagens (+2,8 pct), opleggers (+1,9 pct), opleggertrekkers (+0,9 pct) en autobussen en autocars (+3,1 pct) steeg ten opzichte van 2013. Meer en meer bedrijfsvoertuigen rijden tot slot op alternatieve energie, al blijft het aantal voertuigen op aardgas (+62 pct) en elektriciteit (+21 pct) in absolute cijfers nog zeer beperkt: vorig jaar waren er 447 voertuigen op aardgas en 521 elektrische voertuigen. Bron: de Standaard Mening: in het artikel gaat het over de daling van het aankopen van vrachtwagens tegenover de opvallende stijging van de aankopen van bedrijfsvoertuigen. Als reden wordt in het artikel gegrepen naar de aankoopprijs. Een vrachtwagen is natuurlijk veel duurder in aankoop dan een bestelwagen. Meestal hebben ze voor vrachtwagens ook chauffeurs nodig die een correct rijbewijs op zak hebben. Spijtig dat we de daling van het aantal vrachtwagens op onze snelwegen dan niet werken. Dit komt vooral door het feit dat we heel veel buitenlandse vrachtwagens op onze wegen tegenkomen. Meer bestelwagens wilt ook zeggen dat er weer meer verkeer op de gewone wegen terechtkomen terwijl vrachtwagens meestal op de snelwegen blijven. Laatst aangepast door T*īssa.Vermeiren : 21st April 2015 om 16:24. |