actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 1st April 2015, 07:43
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User

'Computerwetenschap zou een verplicht vak moeten zijn'

'Computerwetenschap zou een verplicht vak moeten zijn'

Wetenschappers zijn het erover eens: 'Computerwetenschap zou een verplicht vak moeten zijn zowel op de lagere als op de secundaire school.' Niet enkel de ICT-vaardigheid van kinderen wordt daardoor verhoogd, ook het probleemoplossend denken gaat een stuk vlotter wanneer kinderen hebben leren programmeren op school.

‘Ieder kind moet ICT-vaardig zijn. En dan gaat het om meer dan kunnen omgaan met een computer. Onze jongeren zouden op school echt moeten leren om computationeel, probleemoplossend te denken.’ Dat zeggen Giovanni Samaey en Jacques Van Remortel in een opiniestuk in deze krant.

Vandaag zijn er alleen in het basisonderwijs en de eerste graad secundair specifieke ICT-eindtermen. Maar die slaan veeleer op digitale geletterdheid, leren omgaan met software. Er zijn wel initiatieven, binnen en buiten de school, maar er zit geen lijn in. Alleen in het tso is ICT een volwaardig vak.

Veel vragen

Maar hebben leerkrachten de competentie om ICT te geven? De lerarenopleiding zal in ieder geval aangepast moeten worden. De huidige leerkrachten zijn aan bijscholing toe.

Zullen alle scholen dure computers moeten aanschaffen? ‘Helemaal niet’, zegt Van Remortel. ‘Het materiaal dat ze nu hebben, volstaat, tenminste als we het up-to-date houden.'

En ten slotte: zal de les ICT een ander vak verdringen? ‘Hoeveel uren per week het nieuwe vak krijgt, daarover zoeken we een consensus. Aan de eindtermen van de andere vakken hoeven we niet te raken.’

Zij verdedigden daarom hun standpunt op de kabinetten van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) en federaal minister van Digitale Agenda Alexander De Croo (Open VLD).

Bron: www.standaard.be (geraadpleegd op 1 april 2015)

Mening
Ik vind het een mooi initiatief dat men jongeren problemen wil leren oplossen met een computer. Ik weet wel niet of het haalbaar is voor de leerkrachten. Leerkrachten moeten nu al veel nascholingen volgen, denk bijvoorbeeld maar aan het M - decreet dat in september 2015 van start gaat. Ik denk dat het makkelijker is om een externe deze computertechnieken te laten aanleren. Ikzelf kan ook amper volgen met ICT (bijvoorbeeld: de smartborden).
Ik heb ook mijn bedenkingen bij welke vakken dan plaats zouden moeten maken voor ICT - vaardigheden. Leerkrachten met vakken dat ze 2 uur per week geven in een klas, raken amper rond met hun leerstof.

Laatst aangepast door L*ura.present : 1st April 2015 om 07:51.
Met citaat antwoorden

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:47.