|
|||
|
|||
Franse moslims onder vuur
Franse moslims onder vuur
Frankrijk wordt opgeschrikt door diverse aanslagen tegen moslims. Voorlopig vielen nog geen menselijke slachtoffers. In de stad Le Mans in het noordwesten van Frankrijk zijn donderdagvoormiddag verschillende granaten terecht gekomen op de binnenplaats van een moskee. Volgens de politie gaat om vier granaten, waarvan er één ontplofte. Nieuwswebsite Ouest France maakt gewag van geen gewonden. De politie heeft wel een perimeter ingesteld. Volgens persagentschap AFP vond voorts nabij Lyon, in Villefrance-sur-Saone, een explosie plaats in een kebabzaak, die vlak naast een moskee ligt. De ramen van de zaak liggen aan diggelen, maar er zouden geen menselijke slachtoffers zijn. Een derde aanslag werd gemeld in Port-la-Nouvelle, waar een moskee onder vuur genomen werd waar 50 moslims aan het bidden waren. Er raakte niemand gewond. Hoewel er officieel geen linken zijn met de aanval op het magazine Charlie Hebdo van woensdag, bevestigt het Ministerie van Justitie dat sindsdien verschillende islamitische gebedshuizen onder vuur genomen worden. Donderdagochtend was er in Parijs ook een nieuwe schietpartij op politieagenten. DS, 8/01/2015 Wat er gisteren gebeurd is, is niet te vatten. Ik was heel geschokt toen ik vernam dat er een aanslag gepleegd was in Parijs. Het eerste wat ik dacht was: Het zal wel om moslimextremisten gaan. En inderdaad ik had gelijk. Na zulke incidenten zoals in Sydney in december en de onthoofdingen van IS, begrijp ik mezelf wel om dat te denken. Als ik de reacties op de krantenartikels lees, dan zie ik dat mensen vijandig worden tegenover moslims. Als maatschappij moet je hier juist sterker uit worden. Moeten we ons land echt opdelen in moslims en niet-moslims? Als je de samenleving verdeelt, dan geef je toe aan de wensen van de extremisten. Deze aanslagen zullen waarschijnlijk wel te maken hebben met de aanslag van gisteren. Ik vind dat je geweld niet kan oplossen met geweld. In Sydney steunden duizenden mensen de moslims die bang waren voor islamofobe reacties met de boodschap I'll ride with you. Ik vind dat een heel mooi gebaar. Je moet de gewone moslim niet viseren omdat twee losgeslagen gekken een heel bloedblad hebben aangericht. |