|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Laptops in aula verboden om beter te kunnen opletten
Laptops in aula verboden om beter te kunnen opletten
16-12-14, 18.39u Bron: Belga Twee professoren van het departement Kunsten, Cultuur en Media van de Rijksuniversiteit van Groningen vermoeden dat het gebruik van laptops in lessen de kwaliteit van het onderwijs negatief beďnvloedt en hebben daarom de laptops bij wijze van experiment één semester uit hun lessen verbannen. Dat meldt het studentenblad Veto. De KU Leuven heeft nog geen plannen in die zin. De Groningse hoogleraar Julian Hanich wijst in Veto op de verleiding bij de studenten om met de laptop even snel naar Facebook te surfen of mails te checken waardoor de aandacht verslapt. Daarenboven vormt de laptop een scherm tussen student en docent. "Wanneer dat scherm wordt weggenomen is er een meer open omgeving en meer medewerking. Studenten kijken je in de ogen, volgen wat je zegt, kijken elkaar aan en werken veel beter mee", aldus Hanich op de basis van de eerste vaststellingen sinds het bannen van de laptops uit de les. "99 procent heeft niets met les te maken" De Leuvense hoogleraar Wim Veys (Faculteit Wetenschappen) verbiedt laptops al een tijd in zijn lessen. Ook hij wijst erop dat dit de oplettendheid in de les niet steeds ten goede komt. "Ik weet bijna zeker dat 99 procent de laptops gebruikt wordt voor iets dat niets met de les te maken heeft'. De KU Leuven heeft volgens vicerector Studentenbeleid Rik Gosselink geen plannen om het laptopgebruik in de lessen te reguleren. "Als een student via zijn smartphone of laptop op het internet surft en dat interessanter vindt dan de les moet hij dat maar weten. Zolang hij de anderen niet stoort maakt het mij niets uit", aldus Gosselink. Bron: Belga. (16/12/2014). Laptops in de aula verboden om beter te kunnen opletten. http://www.demorgen.be/binnenland/l...etten-a2154186/ Mening: Ik begrijp dat men aan de universiteit deze beslissing neemt. Het is inderdaad heel verleidelijk als je je laptop bij hebt om tijdens de les even op facebook te kijken. Dat leraren dit storend vinden begrijp ik zeer zeker. Het is ook zo dat hierdoor het contact tussen de docent en de studenten niet zo goed verloopt. Leerlingen zijn namelijk zeer snel afgeleidt en zijn daardoor niet bezig met de les. Aangezien Hilde Crevits het aantal gebuisde studenten wil aanpakken is het misschien al een oplossing om laptops af te schaffen tijdens de les. Hierdoor gaan studenten meer opletten en daardoor is de kans op slagen toch al iets groter. Er gaat natuurlijk wel tegenspraak op deze maatregel komen. Je kan namelijk veel meer notities maken met je laptop dan dat je deze moet schrijven. Ik maak zowel notities op papier als op mijn laptop. Dit is afhankelijk van de les. Ik merk zelf dat het schrijven op papier niet altijd gemakkelijk is. Vaak is de docent al verder met de leerinhoud dan dat ik dat ben op papier. Laatst aangepast door Lindl Wijnants : 16th December 2014 om 20:32. |