|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Vaag eindakkoord op klimaattop Lima
Vaag eindakkoord op klimaattop Lima
De VN-klimaatconferentie in Lima is het zondag uiteindelijk dan toch eens geworden over de eerste contouren voor een wereldwijd klimaatverdrag. Maar er zijn slechts erg vage criteria opgenomen voor de nationale doelstellingen voor CO2-reductie. De 195 landen gingen in de nacht van zaterdag op zondag in Lima akkoord met een aangepast compromisvoorstel. Milieuorganisaties spreken alvast van een “gevaarlijk zwakke tekst”. Het ruwe ontwerp voor een wereldwijd klimaatverdrag is bij het besluit gevoegd. Het 37 pagina’s tellende document bevat evenwel meer vragen dan antwoorden, aangezien talrijke opties open blijven. Over de details zal begin december 2015 onderhandeld worden tijdens de VN-klimaatconferentie in Parijs. Het uiteindelijke doel is om de opwarming van de aarde te beperken tot maximaal twee graden. Daarvoor zouden de emissies wereldwijd met 40 tot 70 procent moeten teruggedrongen worden tegen 2050, en tot nagenoeg nul herleid moeten worden tegen het einde van de eeuw. Bron: De Standaard, 14 december, http://www.standaard.be/cnt/dmf20141214_01428061 Commentaar: Ik vind dat ze niet moesten stoppen met een vaag akkoord. Ik vind het niet erg dat er niet snel tot een akkoord wordt gekomen. Ik denk dat men moet blijven overleggen tot er een sterk compromis bereikt is. Met vage doelen en afspraken ben je niets op het vlak van klimaatverbetering. Als iedereen zelf een invulling kan en mag maken dan gebeurt er niets want dan wordt de ander steeds verweten in het niet voldoende werken en dan wordt er gedacht dat als zij niets doen dan moeten wij ook niets doen. Ik hoop dat de maatregels toch nog verduidelijkt gaan worden zodat het toch iets kan uithalen. |