actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2014, 16:48
mitchell.b*ons mitchell.b*ons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Laakdal
Posts: 72
Kan China dominantie Amerikaanse digitale mediabedrijven doorbreken?

Amerikaanse bedrijven blijven de digitale mediasector domineren, maar hun marktleiderschap wordt steeds meer door Chinese concurrenten in vraag gesteld. Dat is de conclusie van een internationaal onderzoek van consulent Strategy Analytics naar de omzet van vierenveertig grote digitale mediabedrijven tijdens de eerste helft van dit jaar.


De onderzoekers stelden vast dat China bij de zes grootste ondernemingen in de sector inmiddels al twee vertegenwoordigers heeft. In de top tien van de snelstgroeiende online mediabedrijven krijgt het land vier vermeldingen. Er wordt echter opgemerkt dat de Chinese groepen hun binnenlands succes nog altijd niet naar de internationale markt hebben kunnen vertalen.

Bron: Express, 12 december 2014
http://www.express.be/sectors/nl/in...eken/209892.htm

Mening:
Naar mijn mening domineren Amerikaanse digitale mediabedrijven nog steeds de digitale mediasector. De conclusie van een internationaal onderzoek van consulent Strategy Analytics illustreert hun meesterschap. De top 3 bestaat namelijk volledig uit Amerikaanse ondernemingen (Google, Amazon, Facebook). Nochtans is China stevig zijn best aan het doen om Amerika van de troon te stoten. China heeft immers al 2 vertegenwoordigers (portal Tencent en zoekmachine Baidu) in de top 6 van online snelst groeiende online mediabedrijven.

Ik vind dat de top 10 een vertekend beeld geeft over de hiërarchie in de digitale mediasector. Ik sluit me namelijk aan bij de mening van Michael Goodman, directeur digitale media bij Strategy Analytics, die stelt dat China zijn opmars vooral te danken heeft aan een bijzonder groot (binnenlands) publiek: de online populatie van China is inmiddels tweeënhalve keer groter dan de groep Amerikaanse internetgebruikers. Doordat de Chinese omzet bijna volledig wordt behaald op de binnenlandse markt, vind ik dat je de resultaten met een korreltje zout moet nemen. Naar mijn mening kan je een land enkel als 'dominant' definiëren wanneer het een prominente positie inneemt op wereldvlak. Aan deze voorwaarde voldoet Amerika, maar China (voorlopig) nog niet.

De sleutel ligt in handen van China, die zijn succes zal proberen voort te zetten op de internationale markt. Deze sleutel laten passen op 'het wereldslot' lijkt me geen evidente zaak voor China. Amerika heeft reeds voor de meeste landen hun naam en faam bewezen (Vb. trouwe handelspartner). Hoewel China tot de BRIC-landen (= Brazilië, Rusland, India en China) (= landen met een sterke economische groei), zullen deze landen niet snel geneigd zijn om China in hun armen te sluiten en een groot deel van de (digitale) markt te laten inpalmen.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.