|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Met De Lijn blijf je er steeds minder snel zijn
De stiptheid van de bussen en trams van De Lijn is vorig jaar gezakt tot 50,74 procent in de avondspits. Dat bleek vandaag bij de evaluatie van de beheersovereenkomst met de vervoersmaatschappij in de bevoegde commissie van het Vlaams parlement.
De stiptheid loopt sterk uiteen per provincie. In Vlaams-Brabant reed bijvoorbeeld 60,89 procent van de voertuigen op tijd in de avondspits op een gemiddelde dinsdag, terwijl dat in Limburg slechts 32,99 procent was. 'Op tijd' wordt door De Lijn gedefinieerd als twee minuten te vroeg tot vijf minuten te laat. Een deel van de verklaring voor de lagere stiptheid is te vinden in de strenge winter van 2012/2013. Snel nieuwe voertuigen Volgens Roger Kesteloot, topman van de vervoersmaatschappij, is het cruciaal dat er nieuwe voertuigen worden besteld. De gemiddelde leeftijd van de bussen is nu opgelopen tot tien jaar en die van de trams zelfs tot 31. "De uitval en de prijs van het onderhoud liggen veel hoger bij de oudere voertuigen", aldus Kesteloot. In 2013 werd geen enkele nieuwe tram of bus in gebruik genomen, terwijl er wel enkele tientallen bussen uit dienst werden gehaald. Het aantal reizigers van De Lijn is vorig jaar, zoals bekend, teruggelopen tot iets minder dan 540 miljoen, maar daar staat tegenover dat het aantal betaalde ritten licht is gestegen. Positief is voorts dat het aantal ongevallen met bussen is gedaald van 6.860 in 2011 tot 5.801 in 2013. Het aantal ongevallen met trams steeg licht, maar slechts in een kleine minderheid van de gevallen was de trambestuurder daarbij in fout. Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) gaf in het parlement aan opnieuw werk te willen maken van een snellere doorstroming voor bussen en trams. Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...snel-zijn.dhtml Eigen mening: Slechts een 50% dat op tijd komt, ben ik de enige dat dit een grap vind? Je hebt 1 kans op 2 dat je ergens op tijd zult geraken. Mensen nemen vaak de bus om de file voor te zijn maar als je dan nog steeds te laat gaat komen heeft het ook geen zin om de bus te nemen, in het artikel staat dat De Lijn 540 miljoen reizigers had dit wil zeggen dat ongeveer 270 miljoen mensen (!) ergens niet op het uur zijn aangekomen dat vooraf wel was aangegeven. Ik denk dat De Lijn eerder is kan proberen dit probleem aan te pakken in plaats van te discussiëren of 60 +'ers nog wel gratis mogen meerijden met de bus. |