![]() |
|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Parijs verklaart dieselwagens de oorlog
Parijs verklaart dieselwagens de oorlog
Anne Hidalgo, de socialistische burgemeester van Parijs, wil tegen 2020 alle dieselwagens weg uit de Franse hoofdstad. Of ze daarin zal slagen, is een andere zaak. Hidalgo stelde zondag in een interview met Le Journal du Dimanche (JDD) de grote lijnen voor van haar anti-vervuilingsplan voor Parijs. Het meest opvallende punt is dat ze wagens met een dieselmotor win bannen uit de stad. ‘Ik wil het einde van de diesel in Parijs in 2020 en indien mogelijk ook buiten de périphérique (ringweg rond Parijs, red.)’, klinkt het vastberaden. De burgemeester wil alleen enkele ‘sociale’ uitzonderingen maken, bijvoorbeeld voor arme gezinnen die een oude dieselwagen hebben waar ze maar sporadisch mee rijden. Op de zogenaamde ‘grijze kaart’ (carte grise), het inschrijvingsbewijs, zou voortaan moeten aangeduid zijn hoeveel een wagen vervuilt. Informatie die ook in een chip kan worden verwerkt. Om gesjoemel tegen te gaan wil Hidalgo wegcontroles invoeren en ook camera’s installeren om daarmee vervuilende wagens te betrappen. Op een aantal assen in Parijs, zoals de rue de Rivoli of de Champs-Elysées, zouden alleen nog wagens mogen rijden met een ultralage uitstoot van vervuilende deeltjes. Ook op de ‘périphérique’, die ze ‘een canyon van vervuiling’ noemt, wil ze alleen nog schone auto’s toelaten. Voorts zullen de zones waar maximum 30 kilometer per uur is toegestaan, worden uitgebreid en stilaan de regel worden. Hidalgo wil ook het aantal fietspaden in Parijs verdubbelen tegen 2020, een plan waarvoor ze 100 miljoen euro uittrekt, en de elektrische fiets promoten. In de vier centrale arrondissementen – het Ie, IIe, IIIe en IVe – zullen alleen nog lokale bewoners mogen rijden – naast fietsen, taxi’s, bussen, hulpdiensten en voertuigen die komen leveren. ‘Laten we beginnen met dat in het weekend in te voeren. (…) Daarna zullen we dat snel uitbreiden tot de rest van de week’, stelt de socialistische burgemeester voor. Autocars zullen ook minder mogen rondrijden en stoppen in een van de belangrijkste toeristische trekpleisters ter wereld. Ze wil ook het wegvervoer beperken, want 30 procent van de vrachtwagens in Parijs doorkruisen gewoon de hoofdstad en hebben daar eigenlijk niets te zoeken. Een alternatief kan vervoer via de Seine of het spoor bieden, waarbij bij voorkeur elektrische voertuigen kunnen worden ingezet voor ‘de laatste kilometer’. Ze voert trouwens gesprekken met burgemeesters van andere grote steden – Bordeaux, Barcelona, Rome en Stockholm – om samen orders te plaatsen en ‘een competitief aanbod van elektrische industriële voertuigen’ te doen ontstaan. Oppositiepartij UMP juicht de voorstellen van burgemeester Hidalgo toe, vooral daar de conservatieve partij zelf in januari reeds een vergelijkbaar ‘lucht’-plan had gelanceerd. De UMP-verkozenen vragen zich wel af of het Hidalgo allemaal ernst is. bron: http://www.tijd.be/dossier/Europare...wsstream_recent mening: Weer zo'n moeilijke discussie rond het milieu. Er moet dringend iets aan de milieuvervuiling gedaan worden. Maar er rijden zoveel mensen met een dieselwagen? En voor sommige mensen is het veel goedkoper? Het gaat hier enkel om Parijs. Steden als Parijs zouden goed bereikbaar (moeten) zijn met het openbaar vervoer. Toch vind ik het een beetje discriminerend omdat de benzinewagens wel in Parijs mogen komen. |