|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
KU Leuven beslist: zwakste eerstejaars mogen niet door
KU Leuven beslist: zwakste eerstejaars mogen niet door
25/11/2014 Hoewel minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) een ‘pact’ wou met alle universiteiten, besliste de academische raad van de KU Leuven vandaag om de eerstejaars die te zwak scoren tegen te houden. Dat vernam De Standaard dinsdagochtend. Studenten die in het eerste jaar voor niet meer dan 30 procent van de studiepunten geslaagd zijn, mogen zich het jaar daarop niet meer inschrijven voor dezelfde opleiding. Dat heeft de KU Leuven definitief beslist. Met die maatregel wil de KU Leuven de doorgeslagen flexibiliteit stoppen. Vorige week al schreef De Standaard over de plannen van de KU Leuven, waarop de universiteiten van Gent, Brussel en Antwerpen niet meteen enthousiast reageerden. Leuven neemt de vlucht vooruit, klonk het wrevelig, net nu er aan een gezamenlijk voorstel gewerkt wordt in de Vlaamse Interuniversitaire Raad (Vlir) Ook de minister van Onderwijs, Hilde Crevits (CD&V) drong sterk aan op een eensgezinde aanpak. ‘Ik pleit voor een pact tussen de universiteiten en hogescholen', zei in De Standaard. Rik Torfs liet daarop weten dat hij de KU Leuven zelf mag beslissen over het regelement en de kwaliteitsstandaarden. Daarom heeft de academische raad de plannen vandaag definitief gemaakt. Het verbod om na een zwak eerste jaar niet meer aan dezelfde opleiding te beginnen, zal gelden voor één academiejaar. KU Leuven had al gemeld dat er uitzonderingen zouden bestaan voor studenten die door externe redenen slecht scoren. BRON: de Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20141125_01394749 Mening: Naar mijn mening verdient wel iedereen een tweede kans. De overstap van het middelbaar naar het hoger onderwijs is allesbehalve evident. Je moet opeens veel grotere gehelen verwerken en ik kan me inbeelden dat dit voor de meeste studenten wat aanpassing vraagt. Sommige studenten zullen ook wat tijd nodig hebben om bijvoorbeeld hun studiemethode aan te passen. Daarnaast is het ook perfect mogelijk dat iemand zich niet voor de volle 100% op zijn studies kan focussen door bijvoorbeeld familiale problemen. Gaan we deze studenten ook na een jaar afschrijven, omdat ze geen 30% van hun studiepunten hebben terugverdiend? Een studiekeuze maken is trouwens ook niet evident. Het is volgens mij dan ook belangrijk dat er in de middelbare school voldoende aandacht aan wordt besteed. Leerlingen moeten een zicht krijgen op hun eigen mogelijkheden en capaciteit, zodat ze een weloverwogen beslissing kunnen nemen. Anderzijds begrijp ik wel dat deze universiteit iets aan dit probleem wil doen. Ik kan eveneens wel begrip opbrengen voor het feit dat zij studenten die niet op hun plaats zitten, zo snel als mogelijk willen heroriënteren. Dit kost de samenleving en de ouders namelijk een heleboel geld. Het zou volgens mij een goede zaak zijn dat universiteiten met elkaar in overleg gaan en samen discussiëren over mogelijke maatregelen. Laatst aangepast door j*nthe.vermeiren : 25th November 2014 om 12:37. |