![]() |
|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
‘Liever trajectcontroles dan flitspalen’
De Vlaamse Automobilistenbond (VAB) verwelkomt de maatregel van Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) om meer trajectcontroles te voorzien in de hoofdstad. Uit een recent onderzoek van de VAB blijkt dat 7 Belgen op 10 positief staan tegenover een uitbreiding van het systeem.
Begin oktober publiceerde VAB de resultaten van zijn Mobiliteitsbarometer, uitgevoerd bij 2.000 Belgische weggebruikers vanaf 18 jaar. ‘Mensen verkiezen trajectcontroles boven flitspalen’, zegt VAB-woordvoerder Maarten Matienko. ‘Ze verhogen het rijcomfort, zijn veiliger én rechtvaardiger. Ook in Nederland, waar men al veel langer gebruik maakt van trajectcontroles, blijft de aanvaardingsgraad van het systeem rond de 70 procent schommelen.’ Uit de Mobiliteitsbarometer bleek bovendien dat meer dan de helft van de ondervraagden (55 procent) gekant is tegen het gebruik van radarverklikkers als Coyote. Voor 6 op de 10 van de Belgen moesten er vooral snelheidsbeperkende maatregelen komen in de bebouwde kom. Dat laatste is ook de mening van de Fietsersbond. ‘We hebben in Brussel vooral nood aan snelheidscontroles in de zone 30, waar zich veel fietsers en voetgangers bewegen’, zegt woordvoerder Roel De Cleen. ‘Ook op de middenring en de grote lanen, waar vaak geen fietspaden liggen, zoeven auto’s aan 60 tot 70 km/u langs de fietsers.’ Bron: De Standaard 20/11/2014 http://www.standaard.be/cnt/dmf20141120_01386241 Mening: Ik begrijp het wel dat de mensen meer trajectcontroles willen in plaats van flitspalen. Ten eerste zijn flitspalen gevaarlijk, omdat ze vlak naast de weg staan en worden soms in brand gestoken door de persoon die geflitst is. Dat is wel een voordeel voor degene die voordien al geflitst was. Ten tweede zijn trajectcontroles ook eerlijker. Je snelheid wordt gemeten op een bepaalde afstand. Een flitspaal daarentegen meet je snelheid op dat moment. Als je per ongeluk even een beetje te hard rijdt, wordt je er meteen voor beboet. Soms heb je niet in de gaten dat je even te hard rijdt, daarom zijn trajectcontroles een stuk makkelijker. De meeste flitspalen werken niet eens of werken alleen als je het rood licht negeert. Volgens mij zijn trajectcontroles veel handiger en vooral eerlijker. |