|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
65-plusser betaalt voortaan 50 euro voor busabonnement
65-plusser betaalt voortaan 50 euro voor busabonnement
Vanaf 1 september volgend jaar betalen 65-plussers vijftig euro voor een jaarabonnement van de Lijn. Dat heeft de raad van bestuur van De Lijn beslist. Nu rijden 65-plussers nog gratis. Vanaf 1 februari 2015 wordt ook een gewoon bus- en tramticket duurder. De raad van bestuur van De Lijn heeft de grote lijnen uitgezet van de besparingen: het bedrag voor een jaarabonnement voor 65-plussers en een verhoging van de prijs voor een rit. De prijs voor een jaarabonnement voor 65-plussers valt uiteindelijk op 50 euro. Daarmee blijft Vlaanderen onder het bedrag van de Brusselse MIVB, waar ouderen 60 euro per jaar betalen. In Wallonië betalen senioren nu nog 36 euro, maar dat bedrag zal volgend jaar ook verhogen. Wie een biljet voor bus of tram koopt, betaalt voortaan per uur, niet meer per zone, zoals nu het geval is. De algemene prijzen gaan ook omhoog: een biljet voor een enkele rit kost voortaan 3 euro (nu 2 euro voor 1 tot 2 zones), een sms-ticket 1,80 euro (+ 0,15 euro voor de aanvraag-sms) en met een Lijnkaart betaalt u 1,40 euro. Al andere tariefformules verdwijnen. Buzzy Pazz Een abonnement voor 12- tot 24-jarigen, de Buzzy Pazz, wordt ook lichtjes duurder. Nu kost een jaarlijks abonnement voor het eerste kind 183 euro. Dat wordt 195 euro. De tweede Buzzy Pazz binnen hetzelfde gezin blijft 20 procent goedkoper. De derde is niet meer gratis, maar kost voortaan 50 euro. Kinderen tussen 6 en 11 jaar kunnen niet meer gratis mee met abonnementshouders. Alleen personen met een handicap mogen dat nog. De Vlaamse regering moet deze tarieven nog goedkeuren. Minder gebruikte ritten geschrapt Al die nieuwe inkomsten zullen goed zijn voor de helft van de 34 miljoen euro aan besparingen. Waar komt dan de rest vandaan? Enerzijds energiebesparingen, administratieve vereenvoudiging en een beperking van het personeelsbudget, en anderzijds zal ook het aanbod van bussen en trams veranderen. Concreet wil dat zeggen dat minder gebruikte lijnen geschrapt zullen worden, bevestigt topman Roger Kesteloot. Welke lijnen dat zijn, moet nog beslist worden. 'We zullen ons aanbod ook uitbreiden, bijvoorbeeld met de invoering van de extralange trams in Gent en Antwerpen.' Kesteloot laat weten dat de wervingsstop bij het personeel ook in 2015 zal aanhouden. Hij maakt zich sterk dat natuurlijke afvloeiingen zullen volstaan voor de besparingen bij het personeel. 'Er komen geen gedwongen ontslagen.' Het gaat om het derde besparingsplan in vier jaar tijd bij De Lijn. Nadat de voorbije jaren voor 100 miljoen euro is weggesneden, moet de openbaarvervoermaatschappij nog eens 34 miljoen euro schrappen. eigen mening: Toen ik dit artikel las voelde ik mij een beetje opgelucht. Persoonlijk vind ik het goed dat er een prijs gaat komen voor een busabonnement voor ouderen. De prijs valt op zich nog goed mee vind ik. Als de mensen van hun leeftijdscategorie hier over zullen zagen dan zijn ze aan het overdrijven. Vijftig euro per jaar is niet zoveel, tenzij je financiële moeilijkheden hebt. Op deze manier brengen de mensen ook hun steentje bij, want eerlijk gezegd gratis meerijden met de lijn vind ik niet goed. Ze mogen deze prijs niet laten stijgen, want dit kan wel meerdere problemen met zich meenemen. Bron: Eveline Vergauwen Datum: 12/11 Krant: de Standaard Site: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141112_01370832 |