actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2014, 08:58
Magalie O*stvogels Magalie O*stvogels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Schoten
Posts: 97
Elektrische wagen produceert nauwelijks minder fijn stof dan benzinewagen

Elektrische wagens genereren nauwelijks minder fijn stof dan recente benzinewagens. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Transport & Mobility, een spin off van de KU Leuven.

Door de grotere slijtage van de remmen, de banden en het wegdek veroorzaken elektrische wagens slechts een verwaarloosbare fractie minder fijn stof dan gewone, recente benzinewagens in een stedelijke omgeving. Ook het verschil met dieselwagens is kleiner dan algemeen wordt aangenomen. Dat blijkt uit een verrassende analyse van Bruno Van Zeebroeck, verbonden aan het onderzoeksbureau Transport & Mobility Leuven (TML), een spin-off van de KU Leuven.

Onze gezondheid lijdt in de eerste plaats onder de uitstoot van stikstofoxide (NOx) en vooral fijn stof (PM), onder meer afkomstig van wagens. Die veroorzaken fijn stof op twee manieren: door de verbranding van brandstof (de uitlaatemissies) en door het afslijten van de remmen, de banden en het wegdek (de niet-uitlaatemissies).

De uitlaatemissies voor elektrische wagens bedragen uiteraard nul. Ze rijden op batterijen, niet op brandstof. Maar de niet-uitlaatemissies liggen even hoog en mogelijk zelfs hoger dan bij gewone wagens, volgens de berekeningen van Van Zeebroeck. Dat komt omdat elektrische wagens door de zware batterijen meer wegen dan gewone wagens. Vooral in de stad, waar het vaker remmen en bochten nemen is, is dit nadelig voor het milieu.

Bovendien zijn benzine- en dieselwagens in vergelijking met twintig jaar geleden heel wat milieuvriendelijker geworden onder impuls van de steeds strenger wordende Europese emissiestandaarden. Concreet: een benzinewagen veroorzaakt vandaag 18 mg fijn stof, uitlaatemissies en niet-uitlaatemissies samengeteld. Voor een elektrische auto is dit 17 mg. Een diesel uit 2000 komt uit op 79 mg.

Op basis van zijn onderzoek heeft Van Zeebroeck vragen bij het fiscaal stumuleren van elektrische wagens.

Bron: De Morgen, Elektrische wagen produceert nauwelijks minder fijn stof dan benzinewagen, 10/11/'14, http://www.standaard.be/cnt/dmf20141109_01367656

Eigen mening:

Uit dit artikel blijkt dat elektrische auto's helemaal niet zo veel beter voor het milieu te zijn. Ze rijden op batterijen wat natuurlijk het milieu ten goede komt, maar ze stoten bijna evenveel fijn stof uit dan een gewone benzinewagens. Persoonlijk vraag ik mij dan af waarom men elektrische wagens dan zo promoot. Ze zijn duurder, terwijl ze amper iets bijdragen aan het 'gezonder' worden van onze aarde. Ik snap dan ook heel goed dat vele mensen niet investeren in zo'n auto en het gewoon houden bij een benzineauto. We kunnen ons dan ook beginnen afvragen wat eigenlijk het grote voordeel is van een elektrische wagen. Dat hij op batterijen rijdt? En zouden we hem daarom moeten kopen? Hij stoot slechts één mg minder fijn stof uit, wat naar mijn mening puur verwaarloosbaar is.

Laatst aangepast door Magalie O*stvogels : 10th November 2014 om 09:04.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.