|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Drie Belgische strijders in Syrische cel
Drie Belgische strijders in Syrische cel
Er zitten momenteel drie Belgen in gevangenissen in de Syrische steden Damascus en Aleppo. Twee Franstaligen en één Vlaming. Dat meldt Filip Dewinter (VB), die deze week deelnam aan een conferentie over de strijd tegen de terroristische beweging IS in het Midden-Oosten. “De drie Syriëstrijders zullen niet aan België worden uitgeleverd, maar in Syrië zelf worden berecht”, zegt Dewinter. “Toen ik aan enkele Syrische ministers vroeg welke straffen die gasten riskeren, antwoordde één van hen laconiek: ‘Five thousand years in jail’.” Volgens Dewinter wordt de Syrische president Assad niet langer beschouwd als een misdadiger, maar wel als een bondgenoot in de strijd tegen IS. “De mensen in Syrië en ook Libanon zijn als de dood voor een machtsovername door IS”, zegt hij. “Ze weten dat het dan kiezen is tussen vluchten of sterven.” Bron: http://www.gva.be/cnt/dmf20141016_0...in-syrische-cel Mening: Ik vind niet kunnen dat ze niet worden uitgeleverd naar België. Ze hebben een belgische nationaliteit dus ik vind dat ze hier in België hun straf moeten uitzetten. Het is natuurlijk wel hun eigen fout om naar Syrië te trekken, maar dat wilt niet zeggen dat ze daar hun straf moeten uitzetten. Ze blijven belgen en verdienen dus een straf in België. |