|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Eerste waterstofbus voor België voorgesteld
Eerste waterstofbus voor België voorgesteld
In Mechelen is de allereerste waterstofbus voorgesteld die in België regulier ingezet gaat worden. De bus, afkomstig van busbouwer Van Hool, is de eerste van vijf exemplaren die De Lijn in het noorden van de provincie Antwerpen zal laten rijden. De openbaarvervoersmaatschappij betaalde 6,5 miljoen euro voor de bussen, die zeer stil zijn en enkel waterdamp uitstoten. "We vinden dat we bij De Lijn als overheidsbedrijf een voorbeeldfunctie hebben, onder meer voor het Vlaamse klimaatplan. Met de steun van het Vlaams Gewest en van Europa leveren we met deze bussen een belangrijke bijdrage", zegt directeur-generaal van De Lijn, Roger Kesteloot. Die kreeg vandaag in aanwezigheid van Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) aan Technopolis de sleutels overhandigd. "Een waterstofbus is ook veel stiller, wat voor de omwonenden een voordeel is", klonk het. Waterstofbussen zetten met een brandstofcel waterstof om in elektriciteit, hitte en waterdamp. De bus zelf stoot geen vervuilende stoffen uit. Om waterstof te maken is wel energie nodig, maar De Lijn tankt haar waterstof bij chemiebedrijf Solvay in de Antwerpse haven, waar het een bijproduct van hun chloorproductieproces is. Vanwege die tanklocatie worden de bussen ingezet op lijnen ten noorden van Antwerpen, met de nummers 650 tot 776. De bussen hebben elk acht tanks op het dak, goed voor in totaal 1.640 liter waterstof, dat 40 kg weegt. De brandstofcel heeft een vermogen van 150 kW. De bus kan op een dag tot 300 kilometer afleggen. Bron: De Redactie, 13/05/2014, http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...voor_belgie_voo Commentaar: Ik vind dit positief! De bussen produceren minder vervuilende stoffen en dus zal het milieu minder vervuild worden. Niet is het alleen goed voor het milieu, maar er zou ook minder geluidsoverlast zijn. Wat ik wel een beetje 'raar' vond, was de prijs van de bussen. 6,5 miljoen euro voor 5 bussen vind ik precies toch veel. Ik weet niet hoeveel een gewone bus kost, maar dit is meer dan 1 miljoen per bus. Wanneer het misschien iets minder duur wordt, kunnen er meerdere waterstofbussen geproduceerd worden, wat nog positiever is! Het is een stap in de goede richting! |