|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Bijna de helft van de Belgen gaat op vakantie deze zomer.
Bijna de helft van de Belgen gaat op vakantie deze zomer.
Bijna de helft van de Belgen (47 procent) gaat deze zomer op reis. Dat is een lichte daling van 2 procent ten opzichte van 2013, zo blijkt uit de jaarlijkse Europese Vakantiebarometer van reisbijstandsorganisatie Europ Assistance. De resultaten van de barometer werden vandaag in Brussel voorgesteld. In vergelijking met vorig jaar trekt de Belg iets meer geld uit: zo stijgt het gemiddeld vakantiebudget voor deze zomer met 69 euro naar 2.577 euro. Net als vorig jaar tekent de stijging zich weliswaar opnieuw af bij de Franstalige Belgen, die gemiddeld 2.703 euro uittrekken of 12 procent meer dan in 2013. In Vlaanderen is er sprake van een daling met 5 procent: 2.476 euro versus 2.595 euro in 2013. Uit de vakantiebarometer blijkt voorts dat de meeste landgenoten (78 procent) het binnen Europa zoeken deze zomer. Frankrijk blijft, ondanks een lichte daling in vergelijking met vorig jaar, de nummer één (30 procent), maar ook Spanje (14 procent), Italië (10 procent), Griekenland (5 procent) en Turkije (4 procent) zijn populair. Zo'n 54 procent van de Belgen zegt dit jaar de auto te zullen nemen om naar hun vakantiebestemming te reizen. Vliegtuigreizen doen het minder goed en dalen van 45 procent in 2013 naar 41 procent in 2014. Overigens kijkt de Belg bij het kiezen van een bestemming vooral naar het klimaat ter plaatse, gevolgd door de toeristische infrastructuur. Daarnaast verlangt 60 procent tijdens de zomervakantie vooral rust, 34 procent wil nieuwe culturen ontdekken en voor 17 procent van onze landgenoten draait het allemaal rond tijd doorbrengen met het gezin of vrienden. Bron: De Redactie Datum: 13/05/2014 Eigen mening: Het verbaast mij niet dat er nog steeds veel mensen op reis gaan. Iedereen heeft wel eens nood aan vakantie dus mensen willen hier voor sparen en hier geld aan spenderen. Misschien is het wel verrassend dat de mensen deze zomer op vakantie gaan. Tijdens de zomervakantie zijn de reizen namelijk duurder dan in het tussenseizoen. Ook had ik verwacht dat er misschien mensen zijn die hopen op goed weer zoals we dit jaar al gehad hebben. Deze mensen houden hun geld dan misschien liever bij en bruinen wat onder de Belgische zon. Verder denk ik dat er nog veel mensen zijn die nog geen reis geboekt hebben en wachten op de last minutes om goedkoop op reis te gaan. Geld is in deze tijden namelijk belangrijk voor ons allemaal. Daarom verbaast het mij ook niet dat de meeste bestemmingen binnen Europa liggen en dat mensen minder met het vliegtuig op reis gaan en de auto nemen. We doen er alles aan om wel op vakantie te gaan maar de kosten te beperken. |