|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Leerlingen zijn ongemotiveerde leerkrachten beu
Leerlingen zijn ongemotiveerde leerkrachten beu
Scholieren vragen dringend meer gemotiveerde leerkrachten in plaats van uitgebluste leraars. Dat blijkt uit een bevraging van 3.000 Vlaamse leerlingen door de Vlaamse Scholierenkoepel, waarover De Standaard in zijn ochtendkrant bericht. Het resultaat van de bevraging is een eisenpakket met zes vragen, zoals meer praktische lessen en een steviger anti-pestbeleid. Maar de voornaamste be*zorgdheid gaat toch over het gebrek aan motivatie bij leerkrachten, voornamelijk door de vele regeltjes die hen opgelegd worden. 'Als we vragen waarom we iets moe*ten leren, krijgen we vaak te horen: "Het staat in onze leer*plannen, we kunnen er niet onderuit". Als ze ons nu eens zouden vertellen dat je met bepaalde wiskundige formu*les videogames kan maken, dan ben ik er zeker van dat je de hele klas mee hebt', klinkt het bijvoorbeeld bij de scholieren. Volgens onderwijsminister Pascal Smet (SP.A) zijn het vooral de scholen die zich*zelf te veel druk opleggen. ‘Het is echt niet nodig om voor elk vak, elke doelstel*ling op te lijsten.’ Mieke Van Hecke, topvrouw van het katholieke onderwijs, begrijpt de vragen van de Scholierenkoepel en wil ook dat leerkrachten minder administratieve taken moeten uitvoeren om zich beter te concentreren op hun belangrijkste taak: lesgeven. 'Ik denk dat we wat doorgeslagen zijn vanuit de overheid om omwille van de bewaking van kwaliteit de eindtermen heel detaillistisch te gaan invullen', zei ze in De Ochtend op Radio 1. Bron http://www.standaard.be/cnt/dmf20140425_01080884, 25 april 2014 Eigen mening Ik begrijp het standpunt van de leerlingen heel erg goed. Hoe kunnen ze nu zelf gemotiveerd worden om een vak graag te doen en er tijd in te steken, als de leerkracht er zelf niet gemotiveerd voor is? Er wordt voornamelijk aangehaald dat leerkrachten veel druk ondervinden, omdat ze hun doelen moeten nastreven. Zelf merk ik ook bij stage dat dit het geval is. Ik probeer er voor te zorgen dat de leerlingen goed mee zijn met de leerstof, terwijl de mentoren vinden dat ik te traag gewerkt heb. Nu zal het moeilijker worden om de leerplandoelen nog te behalen. Dat zorgt voor heel veel stress bij de leerkrachten. Ik moet dit nog doen, en dit, en dit,... Dan zal het inderdaad moeilijk worden om nog graag en gemotiveerd voor de klas te staan, denk ik. En niet de leerkracht is daar de dupe van, maar de leerlingen. Heel spijtig! |