actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 25th April 2014, 11:48
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User

Vlaamse kiezer zoekt houvast: stemtest populairder dan ooit

Vlaamse kiezer zoekt houvast: stemtest populairder dan ooit

Meer dan ooit vullen we met zijn allen stemtesten in. Binnen de week na de lancering zijn er al bijna anderhalf miljoen deelnames aan de jongste versies van VRT of VTM. "De behoefte aan duidelijkheid wordt steeds groter", zegt politicoloog Stefaan Walgraeve.

Als u na dit weekend nog geen enkele onlinestemtest hebt ingevuld, behoort u stilaan tot een minderheid in Vlaanderen. 'De Stem van Vlaanderen', die Het Laatste Nieuws samen met VTM eind vorige week lanceerde, telt al meer dan 900.000 deelnames. De tegenhanger van VRT en De Standaard - 'De Stemtest' - staat pas sinds dinsdag online, maar werd al meer dan 550.000 keer ingevuld.

In Vlaanderen is De Stemtest sinds 2003 ingeburgerd, toen er circa 500.000 deelnemers waren. Daar zit men nu al ruimschoots boven, en het aantal deelnames blijft exponentieel stijgen. Hoewel het in De Stem van Vlaanderen en De Stemtest niet om unieke bezoekers gaat, blijft de vraag waarom we zo massaal de weg vinden naar een al bij al simpele manier om onze politieke voorkeur te achterhalen.

Gebombardeerd

Professor Stefaan Walgraeve (Universiteit Antwerpen) heeft de test van VRT mee opgesteld en kijkt met stijgende verbazing naar het succes. "Het is ongelooflijk, zelfs om drie 's uur nachts zitten honderden mensen de test in te vullen. Na dit weekend gaan we sowieso ons record van 2010 - een miljoen deelnames - breken en dan hebben we nog vier weken te gaan."

Verschillende factoren dragen bij tot onze drang om de stemtest in te vullen. Het versnipperende politieke landschap, het groeiende korps zwevende kiezers en het einde van de zuilstem zijn enkele verklaringen, samen met het feit dat we dankzij de alomtegenwoordigheid van internet de testen overal en altijd kunnen invullen.

Maar Walgraeve ziet nog een andere reden. "Elke dag worden we gebombardeerd met politiek nieuws. Kranten, tv, radio, sociale media: het houdt niet op. Zo'n stemtest biedt het voordeel van de duidelijkheid." Ook in Duitsland en Nederland worden records gebroken. "In Groot-Brittannië slaat het systeem veel minder aan, omdat er maar twee grote politieke partijen zijn".

Ondanks het succes geven weinig deelnemers aan dat stemtesten hun uiteindelijke stemkeuze echt beïnvloeden. Niet meer dan een paar procent, zo blijkt uit onderzoek. Die groep stijgt weliswaar, samen met het totale aantal deelnemers.

"Er is de voorbije decennia veel veranderd in ons politieke landschap. Maar uiteindelijk moeten we allemaal een bolletje kleuren op 25 mei, dat blijft. Wie wil er dan geen gebruik maken van een kant-en-klaar, maar betrouwbaar instrument", besluit Walgraeve.

Bron:
Descamps, F. (2014, april 25). Vlaamse keizer zoekt houvast: stemtest populairder dan ooit. De Morgen.

Eigen mening:
Ikzelf ben voorstander van de stemtest. Dit zijn mijn eerste regionale, federale en Europese verkiezingen te samen en ik weet zelf niet goed op wie ik moet stemmen. Er zijn zoveel partijen en politici. Ikzelf ken ook niet veel van politiek en daarom vind ik voor mezelf wel goed dat ik zo'n stemtest kan invullen. Het is in mijn ogen niet alleen goed voor mensen die niet veel van politiek kennen maar ook voor mensen die de eerste keer moeten gaan stemmen. Jongeren die juist 18 jaar zijn geworden kunnen volgens mij uit die stemtest wel raad en advies halen.
Zoals al in het artikel gezegd wordt geeft de stemtest voor veel mensen duidelijkheid in de overrompeling van partijen en politici. En daar ben ik het ook mee eens.
Ikzelf ben ook van plan om deze stemtest de doen, ik ben benieuwd naar het resultaat. Maar ik weet niet of ik ook daadwerkelijk op de partij en politici zal stemmen die als resultaat uit de stemtest zal komen.

Laatst aangepast door L*en van Overveld : 25th April 2014 om 11:58.
Met citaat antwoorden

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:14.