actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 20th April 2014, 15:11
M*rijne.Vluymans M*rijne.Vluymans is offline
Registered User

Groen licht voor alle fietsers tegelijkertijd

Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) wil een systeem testen waarbij alle fietsers op een kruispunt tegelijk groen krijgen in alle richtingen. Op die manier zouden gevaarlijke situaties met auto’s vermeden kunnen worden. ‘Maar daarvoor moet eerst de wegcode aangepast worden.’
Sinds kort zijn er al nieuwe verkeersborden die een fietser, ondanks een rood verkeerslicht, toelaten rechtdoor te rijden of rechts af te slaan. Het BIVV gaat nog een stap verder en onderzoekt nu of het mogelijk is om alle fietsers op een kruispunt tegelijk groen te geven in alle richtingen. Dat schrijft de krant De Morgen dit weekend.

'Alle Fietsers Tegelijk Groen' (AFTG) zoals de maatregel heet, is een systeem waarbij verkeerslichten zo worden afgesteld dat fietsers uit alle richtingen tegelijkertijd groen krijgen en kunnen oversteken in de richting die ze willen. Op dat moment staan alle auto's stil.

Op die manier zouden vooral de gevaarlijke dodehoekongevallen ingeperkt kunnen worden. Fietsers die bij groen licht rechtdoor willen, komen nu te vaak in gevaarlijke situaties terecht wanneer automobilisten – en zeker vrachtwagenchauffeurs – rechtsaf willen slaan.

Gevonden op: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140420_002

Commentaar:
Het is een goed idee dat de overheid meer rekening wil houden met de fietsers. Zelf verplaats ik me ook vaak met de fiets en ik weet hoe gevaarlijk het soms kan zijn op de kruispunten als zwakke weggebruiker. Ik denk wel dat deze maatregel nog voor wat problemen gaat zorgen voor de fietsers onderling. De kans bestaat dat de fietsers zullen moeten vertragen of hun voet op de grond moeten zetten omdat er plotseling van de andere kant ook een fietser komt. Op die manier staat de fietser dan in het midden van het kruispunt stil. Nu is het zo dat de fietser enkel rekening hoeft te houden met diegenen die dezelfde richting ingaan of van de tegenovergestelde richting komen, maar niet diegene die van links of rechts komen. Met de invoering van die maatregel 'Alle fietsers tegelijk groen', zal de fietser alerter moeten zijn. Ik hoop alleszins wel dat het BIVV een goede maatregel vindt, maar ook vrees ik dat er nog wat werk aan de winkel is en dat dit idee nog niet helemaal op punt staat.
Met citaat antwoorden

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:27.