actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > Ons Pensioen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 17th April 2014, 11:13
F*nne.Baeken F*nne.Baeken is offline
Registered User

"Tien pillen per rusthuisbewoner"

"Tien pillen per rusthuisbewoner"

Meer dan vier op de tien bewoners van de Vlaamse rusthuizen krijgen minstens tien medicijnen op voorschrift. Rapporten van de individuele rusthuizen wijzen op grote verschillen tussen de woonzorgcentra. Dat schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad. De kranten konden de kwaliteitsmetingen in 735 Vlaamse woonzorgcentra inkijken en analyseren.

Liefst 44 procent van de bewoners in de Vlaamse woonzorgcentra neemt tien of meer verschillende soorten geneesmiddelen. Een even grote groep krijgt tussen de vijf en de negen medicijnen.

Er blijken grote verschillen te bestaan tussen de Vlaamse rusthuizen. In sommige woonzorgcentra krijgt geen enkele bewoner tien of meer verschillende medicijnen op voorschrift, in andere iedereen.

Volgens Majda Azermai, die aan de faculteit geneeskunde van de UGent het gebruik van geneesmiddelen onder ouderen onderzoekt, is het overmatige gebruik niet zonder risico. "Hoe ouder mensen worden, des te groter is de kans op bijwerkingen. Een groot deel van die pillen doet daardoor meer kwaad dan goed."

Bron: De Redactie, 17/04/2014, http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...rusthuisbewoner

Commentaar:
Eerlijk gezegd ben ik geschrokken van dit hoog aantal. Ik had wel verwacht dat ze enkele medicijnen moesten innemen, maar 10 of meer vind ik toch ook wel overdreven. Ik vraag mezelf dan af of al deze pillen wel echt nodig zijn. Volgens mij kunnen deze personen perfect met minder, toch zeker een groot aantal. Wanneer je dan nog leest dat het eigenlijk meer kwaad doet dan goed, door de grotere kans op bijwerkingen, stel ik me al helemaal vragen. Ik denk dat er dringend gekeken moet worden welke medicijnen effectief werken bij deze personen en welke niet.
Met citaat antwoorden

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:57.