|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Iedereen op de fiets? Het kan, kijk maar naar Kopenhagen
Iedereen op de fiets? Het kan, kijk maar naar Kopenhagen
Mochten alle Europese steden het fietsmodel van Kopenhagen kopiëren, zou dat 76.600 jobs opleveren en elk jaar bijna 10.000 levens sparen. Dat becijferde de Wereldgezondheidsorganisatie. "In België ontbreekt politieke wil en publieke steun." Het fietsmodel van Kopenhagen na-apen is op vele vlakken een slim idee, zo blijkt uit een rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO). "Van alle verplaatsingen in Kopenhagen, gebeurt 26 procent per fiets", legt WGO-onderzoekster Francesca Racioppi uit. "Mochten de andere grote Europese steden hetzelfde percentage halen, zouden er 76.600 jobs gecreëerd worden en bijna 10.000 minder doden vallen." Dat fietsers verwend worden in Kopenhagen, weten we al langer. Brede fietslanen, gigantische fietssnelwegen, enorme fietsparkings, maar ook: verkeerslichten die zodanig zijn afgesteld dat de fietsers voorrang krijgen, een uitgekiend openbaar vervoer en rustplaatsen voor wie moe is van al het trappen. Het enige nadeel zijn de fietsfiles tijdens de spits. "De economische winst is enorm", zegt Racioppi. "Met die 76.600 jobs hebben we alleen nog maar over de directe banen, zoals mensen die werken in fietswinkels of die herstellingen uitvoeren. Het gaat zelfs niet om de extra jobs in de toeristische sector." Voor Brussel bijvoorbeeld zou een degelijk fietsplan 156 extra banen kunnen opleveren. "Al te vaak worden ingrepen zoals die in Kopenhagen afgedaan als 'duur' of een 'overbodige luxe'", zegt Racioppi. "Het tegendeel is waar. Fietsen promoten, een degelijke infrastructuur voorzien, een goed functionerend openbaar vervoer uitbouwen... dat zijn geen maatregelen voor een kleine minderheid. Dat zijn ingrepen die op lange termijn de hele samenleving ten goede komen." Kleiner aanbod Amsterdam doet het nog beter dan Kopenhagen, maar voor de Nederlandse stad waren niet voldoende cijfers beschikbaar. Verder doen alle andere steden het beduidend slechter. In Brussel gebeurt amper 5 procent van de verplaatsingen met de fiets. De meeste steden stranden op een luttele 1 tot 3 procent. Hoe het met Vlaamse steden als Gent of Antwerpen gesteld is, meldt het rapport niet, maar volgens verkeersdeskundige Johan Demol (Universiteit Gent) is de kans klein dat die veel beter scoren. "De politieke wil ontbreekt. Steden zoals Kopenhagen, Stockholm of Lyon hebben daar de voorbije jaren - met succes - op ingezet. Hier blijft het bij kleine ingrepen die nauwelijks iets uithalen." Wie iedereen op de pedalen wil krijgen, moet uiteraard meer doen dan een mooi fietspad aanleggen. "Het openbaar vervoer moet op punt staan", zegt Demol. "Dat is hier niet het geval. De NMBS en De Lijn hebben hun aanbod zelfs verkleind. Zelfs in Gent, dat naar eigen zeggen volop inzet op het openbaar vervoer, is er de laatste tien jaar amper 300 meter tramlijn bij gekomen. In groot contrast met Lyon, waar onlangs kilometers sporen zijn aangelegd." Wat ook meespeelt: in Kopenhagen kost een auto stukken van mensen. "Terwijl hier 80 procent van de werknemers met een bedrijfsauto ook een tankkaart krijgt, waarmee ze in heel België mogen rondrijden. 30 procent heeft zelfs een kaart voor heel Europa. Op die manier subsidieert de belastingbetaler het autoverkeer. Maar we moeten eerlijk zijn: een heleboel mensen is niet bereid om de auto aan de kant te zetten. De publieke steun ontbreekt. Kijk, een duurzame mobiliteit is een kwestie van keuzes maken. Zolang dat niet gebeurt, blijft het aanmodderen." Bron http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...openhagen.dhtml, 15 april 2014 Eigen mening Volgens mij is dit geen slecht idee. Ik denk dat ook onze overheid het fietsen zou moeten stimuleren. Desnoods worden er subsidies gegeven of iets anders. Ik weet niet goed hoe ze kunnen stimuleren, maar het zou een goede zaak zijn. Ten eerste is fietsen erg gezond. Voor iedereen. Ten tweede: er zouden veel files vermeden kunnen worden. Ten derde: het is goed voor de opwarming van de aarde, want er zijn minder uitlaatgassen. En tot slot zijn er nog de argumenten die in het artikel worden aangehaald: het levert extra jobs op en minder doden. Waarom zouden we het dan hier niet invoeren? Ik begrijp ook wel dat mensen die erg ver van hun werk wonen niet met de fiets kunnen gaan. Toch denk ik dat er heel wat mensen dat wel kunnen. En als we hen al zouden stimuleren, zou dat al een grote stap zijn volgens mij. Alleen moet dan wel iedereen willen meewerken, en ik vermoed dat dat momenteel het probleem is. Hopelijk komt er nog verandering in de mentaliteit! |